
Policy Analysis (/policy-analysis) /
PolicyWatch 708

Up Next:

Al-Jazeera in English

Feb 7, 2003

P
Brief Analysis

lanning to target the English-speaking market for the first time in its history, the popular twenty-four-hour

Arabic television news network al-Jazeera is working to launch a new English-language website sometime

this spring. Upon its launch, the site will reach a new and diverse audience beyond the borders of the Arabic-

speaking world. The Christian Science Monitor has even reported that this might be a first step toward the creation

of an English-language television channel designed to broadcast controversial news programming in the United

States "by satellite and cable."

Background

Since its inception in 1996, al-Jazeera (Arabic for "the peninsula") has wielded considerable influence among

millions of Arab viewers worldwide. Headquartered in Qatar, the network was formed after the British Broadcasting

Corporation (BBC) Arabic Service network dissolved in 1996 following a disagreement between the Saudi-owned

company Orbit and the BBC World Service. Although al-Jazeera solicits advertisers, the emir of Qatar, Shaykh

Hamad bin Khalifeh al-Thani, has provided most of the network's funding, donating approximately $150 million

between 1996 and 2001. Al-Jazeera is staffed by 500 personnel in Doha (many of whom are former BBC Arabic

journalists, technicians, and managers) and has an additional twenty-seven offices worldwide. According to its

marketing coordinator, the network currently draws 35 million daily viewers in the Arab world and nearly 15 million

viewers outside the Arab world.

Al-Jazeera has a distinctive approach to news coverage in a region where the majority of the people are generally

unsatisfied with their media outlets. Many in the Arab street see the network as a liberal and credible source of news

relative to the heavily censored Arab government television stations. Talk shows such as The Opposite Direction,

More Than One View, and Open Dialogue pointedly discuss and analyze sensitive topics, often criticizing the United

States, Israel, and various Arab governments. Consequently, al-Jazeera has clashed with Arab regimes that are not

accustomed to rebuke, including those of Saudi Arabia, Iraq, Kuwait, Bahrain, Egypt, Jordan, and the Palestinian

Authority. Tellingly, however, little of the network's programming touches on Qatari topics, indicating some degree

of censorship. This has led many viewers and analysts to question both the Qatari government's role in promoting

certain messages through al-Jazeera and the real extent of the network's ability to report unbiased news.

'CNN Mideast' or Terror TV?

After the attacks of September 11, 2001, al-Jazeera provided many al-Qaeda operatives with a platform to air their

views. Accordingly, many in Washington have accused the network of being al-Qaeda's personal media outlet, with

U.S. officials such as Secretary of State Colin Powell deploring the station for broadcasts of Osama bin Laden's

"vitriolic [and] irresponsible" statements after September 11. Moreover, the network's extensive coverage of the

Palestinian intifada is often regarded as unbalanced incitement that foments anti-Western sentiment in the region.

Nevertheless, some in Washington have praised al-Jazeera. For example, according to the Christian Science

https://www.washingtoninstitute.org/policy-analysis


Monitor, Kenton Keith, former U.S. ambassador to Qatar, said that the network has "revolutionized media in the

Middle East." He added, "You have to be a supporter of al-Jazeera, even if you have to hold your nose sometimes."

Al-Jazeera's New Venture

Joanne Tucker, managing editor of al-Jazeera's forthcoming English-language website, stated in a National Public

Radio interview that much of the funding for the project will come from advertising, in addition to a certain amount

from Qatari government subsidies. The site will emphasize "certain unique products," such as exclusive interviews

with well-known personas.

Moreover, according to the Guardian (London), the network will create a "full English-language" television station if

the website succeeds. As part of its proposed expansion plan, al-Jazeera has already signed a "news-gathering deal"

with the BBC. According to the Daily Telegraph (London), "the two stations will share facilities on the ground, such as

al-Jazeera's satellite link in Kabul. In return, the BBC will offer training for the new website's staff."

For the time being, however, establishing a new television channel seems far too ambitious. Al-Jazeera has already

begun to experiment with providing English subtitles to some of its rebroadcast programming. In addition, according

to Hafiz al-Mirazi, the network's Washington bureau chief, potential future plans include "English programming that

might be broadcast only to North America at first." Nevertheless, he added, such plans "will take at least a year or

more before they materialize."

Initial Response

Without so much as a URL, the proposed English-language website has already garnered some attention in the

United States. According to Immad Mousa, producer at al-Jazeera's Washington bureau, hundreds of people have

expressed interest in working for the new site even though no job vacancies have been posted. If successful, the site

will likely attract an interesting mix of visitors, including policymakers, academics, pundits, and ordinary citizens.

According to Mousa, it will also target Muslim and non-Muslim visitors in Asia and Europe and the Indian

subcontinent.

Although some in the United States view this new venture as a propagandistic plan to change people's minds

regarding U.S. policies in the Arab world, al-Jazeera officials disagree. Tucker, for one, argues that the website will

serve as a means of bridging "the gaps in cultural, social and political information" between the West and the Arab

and Muslim worlds.

The Real Thing?

The proposed English-language website will not be an exact replica of its Arabic counterpart. Indeed, al-Jazeera

maintains that the English site will move beyond simply translating the Arabic site's news stories, instead aspiring to

feature original reports of its own. Moreover, according to Mousa, the English site might be equipped with features

not currently available on the Arabic site in order to attract more visitors. Al-Jazeera claims the online chats with

hosts and guests from al-Jazeera's televised talk shows will be paramount to the site's success because such shows

are the network's "claim to fame." The new site may also feature translations of some of these shows, as there is

already high demand for English transcripts of such broadcasts.

In any case, if al-Jazeera wishes to be taken seriously in the United States, whether by internet or television, it will

need to learn how to appeal to American audiences: namely, through politically neutral language and an unbiased

approach to news that is unafraid to tackle any issue. Whether the new English website will succeed in following the

network's motto of presenting "The Opinion and the Other Opinion" in a responsible fashion remains to be seen.

Merissa Khurma is a research assistant at The Washington Institute.



Policy #708

RECOMMENDED

BRIEF ANALYSIS

The UAE Formally Ceases to be a Tax-Free Haven

Feb 14, 2022
◆

Sana Quadri,
Hamdullah Baycar

(/policy-analysis/uae-formally-ceases-be-tax-free-haven)

BRIEF ANALYSIS

Iran Takes Next Steps on Rocket Technology

Feb 11, 2022
◆

Farzin Nadimi

(/policy-analysis/iran-takes-next-steps-rocket-technology)

BRIEF ANALYSIS

Saudi Arabia Adjusts Its History, Diminishing the Role of Wahhabism

Feb 11, 2022
◆

Simon Henderson

(/policy-analysis/saudi-arabia-adjusts-its-history-diminishing-role-wahhabism)

https://www.washingtoninstitute.org/policy-analysis/uae-formally-ceases-be-tax-free-haven
https://www.washingtoninstitute.org/policy-analysis/iran-takes-next-steps-rocket-technology
https://www.washingtoninstitute.org/policy-analysis/saudi-arabia-adjusts-its-history-diminishing-role-wahhabism


TOPICS

Gulf & Energy Policy (/policy-analysis/gulf-energy-
policy)

REGIONS & COUNTRIES

Gulf States (/policy-analysis/gulf-
states)

https://www.washingtoninstitute.org/policy-analysis/gulf-energy-policy
https://www.washingtoninstitute.org/policy-analysis/gulf-states

	Up Next: Al-Jazeera in English
	RECOMMENDED
	TOPICS
	REGIONS & COUNTRIES



