
Policy Analysis (/policy-analysis) /
PolicyWatch 758

The Role of Broadcast Media in Influence Operations in Iraq

by Michael Knights (/experts/michael-knights)

May 19, 2003

S
Brief Analysis

uccessfully shaping Iraqi public perceptions is vitally important, particularly since other well-known means of

influencing the public -- creating stability and reestablishing water, power, and other public welfare services --

are taking longer than expected. Yet, the coalition has arguably been slower to shape the Iraqi media environment

than either indigenous political actors or Iranian state-sponsored media networks.

Background

In Ba'ath Iraq, the ownership and operation of media, particularly broadcast media, was strictly controlled by the

government. Uday Husayn, Saddam's increasingly marginalized elder son, directed the youth-oriented media, such

as the Babel newspaper. The Ba'ath government also limited access to foreign news, enforcing a ban on satellite

dishes needed to receive foreign satellite television broadcasts.

To be sure, Baghdad's monopoly was not complete. In Kurdish-controlled northern Iraq, free media flourished. Many

newspapers appeared, including some in Arabic. There were also private television stations, some of which could be

seen in parts of Saddam-controlled Iraq. And external radio broadcasts, including some by Iraqi dissident groups,

were supported by the U.S., Saudi Arabian, Jordanian, and Iranian governments. In 1998, the U.S. government

established Radio Free Iraq as part of Radio Free Europe/Radio Liberty, and in 2002 it established Radio Sawa, which

has a lively music format aimed at young people, with limited news broadcasts and a specific service aimed at Iraqis.

Indigenous Media Developments

All the major postwar political factions present in Baghdad have established newspapers, which are quick to set up

and can be produced cheaply enough that impoverished Iraqis prefer them to the dribble of expensive imported

papers now appearing in the country. The first locally produced postwar daily -- issues of the London-based al-

Zaman, published in Baghdad and Basra -- will be produced by Saad Bazzaz, who had been editor of al-Jumhuriya

before he fled the country in 1992; thereafter he worked with the U.S. government and published the London-based

issue of al-Zaman. Broadcast media, where the financial and technical entry requirements are more demanding, are

now developing. The deposed self-styled mayor of Baghdad, Mohammed Zubeidi, developed early name recognition

from the fact that he established the first local radio broadcasts after the fall of Saddam's regime. The main Kurdish

ABOUT THE AUTHORS

Michael Knights (/experts/michael-knights)
Michael Knights is the Jill and Jay Bernstein Fellow of The Washington Institute, specializing in the military and security affairs of Iraq, Iran, and the
Persian Gulf states. He is a co-founder of the Militia Spotlight platform, which offers in-depth analysis of developments related to the Iranian-backed
militias in Iraq and Syria.

https://www.washingtoninstitute.org/policy-analysis
https://www.washingtoninstitute.org/experts/michael-knights
https://www.washingtoninstitute.org/experts/michael-knights


and Turkmen parties have established new radio stations and even some television stations in Baghdad and Kirkuk,

extending their coverage to new parts of the country. The Iraqi Communist Party now transmits within Iraq, albeit

for only one hour a day. In Najaf and Mosul, television stations have been set up by locals. Although a U.S. military

censor oversees the Mosul television studio to prevent it from becoming an organ for local politicians, it is unclear

what control, if any, the U.S. authorities are exercising over other local radio and television stations.

Iranian Broadcasting Activities

The Iranian government also hit the ground running by establishing a range of broadcast media operations

specifically aimed at shaping opinion in Iraq. The Iran-supported Voice of the Mujaheddin radio is the mouthpiece of

the Supreme Council for Islamic Revolution in Iraq (SCIRI). In Iran's southwestern Khuzestan province near southern

Iraq, Iranian radio continues to broadcast three Arabic-language stations. Iran also broadcasts on at least two

television stations dedicated to Iraqi viewers: Sahar TV and al-Alam. Sahar TV's two channels are satellite only and

are aimed at promoting the Islamic Republic in the Arab world. The new al-Alam is both terrestrial and satellite,

broadcasting from antennae in Iran as close as ninety miles from Baghdad. This technically well-produced, lively,

and popular twenty-four-hour channel rivals satellite channel al-Jazeera in its formula -- interspersing news with

pop music videos -- but is far more accessible in Iraq, where satellite dishes are unaffordable for most. Best of all, al-

Alam is perceived by Iraqi Shi'is to be local rather than foreign in character. The political tone of Iranian radio and

television broadcasts into Iraq focuses on opposition to U.S. occupation, exaggerating civilian casualties, and using

the slogan "war for control" to describe Operation Iraqi Freedom.

Coalition Efforts

Coalition media activities have been slower than fast-developing indigenous and Iranian efforts. Aside from locally

distributed U.S. Army newsletters, the coalition is only now establishing a 50,000-copy daily newspaper called al-

Sabah. Like most newspapers, this will only be available in Baghdad, highlighting the importance of radio and

television in reaching the broader population.

During and immediately after the war, the main U.S. effort was EC-130E Commando Solo aircraft flying for a few

hours a day over Iraq, broadcasting both radio and Towards Freedom TV, a CIA-run station transmitting on Iraq

Channel 3 frequency. These broadcasts, described as hard to receive, fuzzy, and uninteresting, have utilized

presenters speaking in non-Iraqi dialects.

To rectify these weaknesses, the Pentagon Office of Reconstruction and Humanitarian Assistance (ORHA) has an

Indigenous Media Project; key figures include ORHA coordinator Robert Reilly (formerly of Voice of America) and

Radio Free Iraq's Ahmed al-Rikabi. On April 17, ORHA established the Iraq Media Network to coordinate truck-

mounted Special Operations Media Systems (SOMS-B), which have broadcast Information Radio, Voice of New Iraq

Radio, and a new television station. In addition, Britain has established Nahrain TV in Basra. These stations will now

begin to transition from part-time (five to six hours per day) military-run psychological-operations channels -- which

can be heavy-handed and not very interesting -- to fulltime sources of entertainment and news that can sustain

popular attention. New media developed by ORHA will expect editorial freedom over content, in the spirit of Radio

Free Iraq; the new U.S.-run television station had operated for less than a week before it publicly decried perceived

censorship by ORHA.

Coalition broadcasts are supplemented by Iraqi opposition groups that have long worked with the U.S. government.

The Iraqi National Accord, a grouping of former-Ba'athists, continues to run three radio stations -- Radio Sumer

(formerly Radio Tikrit), Two Rivers Radio, and The Future (al-Mustaqbal) -- in cooperation with the CIA and

Jordanian intelligence. Voice of the Iraqi People, run from Jeddah by Iraqi expatriates and the Saudi General

Intelligence Directorate, continues to promote Saudi policy in Iraq after over a decade of operation. In contrast,



Ahmed Chalabi's Iraqi National Congress, still waiting for $4 million of withheld State Department funding, lacks a

dedicated radio or television service.

Policy Implications

Until satellite dishes are widely distributed and many more Iraqis are exposed to al-Jazeera, Hizballah's al-Manar

television, and Palestinian television, the United States has a window of opportunity to shape perceptions in Iraq and

to balance developing indigenous and Iranian influences. An interagency effort is required to make best use of

limited coalition and Iraqi technical resources and expert manpower. Programming must be lively and aimed at the

large and politically important youth population, and, taking a leaf from Iran's successful al-Alam broadcasts, it must

involve more Iraqi natives. Any hint of censorship will diminish the effect of broadcasts. An alternative to censorship

that would be widely accepted by Iraqi broadcasters is a licensing system that issues permits for new radio and

television stations; hence, a communications regulation agency is urgently needed. Finally, it must be remembered

that a pro-American local media is no substitute for concrete improvements in local conditions.

Michael Knights is the Mendelow defense fellow at The Washington Institute.

Policy #758

RECOMMENDED

BRIEF ANALYSIS

Bennett’s Bahrain Visit Further Invigorates Israel-Gulf Diplomacy

Feb 14, 2022
◆

Simon Henderson

(/policy-analysis/bennetts-bahrain-visit-further-invigorates-israel-gulf-diplomacy)

BRIEF ANALYSIS

Libya’s Renewed Legitimacy Crisis

Feb 14, 2022
◆

Ben Fishman

(/policy-analysis/libyas-renewed-legitimacy-crisis)

https://www.washingtoninstitute.org/policy-analysis/bennetts-bahrain-visit-further-invigorates-israel-gulf-diplomacy
https://www.washingtoninstitute.org/policy-analysis/libyas-renewed-legitimacy-crisis


BRIEF ANALYSIS

The UAE Formally Ceases to be a Tax-Free Haven

Feb 14, 2022
◆

Sana Quadri,
Hamdullah Baycar

(/policy-analysis/uae-formally-ceases-be-tax-free-haven)

TOPICS

Military & Security (/policy-analysis/military-
security)

REGIONS & COUNTRIES

Iraq (/policy-
analysis/iraq)

https://www.washingtoninstitute.org/policy-analysis/uae-formally-ceases-be-tax-free-haven
https://www.washingtoninstitute.org/policy-analysis/military-security
https://www.washingtoninstitute.org/policy-analysis/iraq

	The Role of Broadcast Media in Influence Operations in Iraq
	RECOMMENDED
	TOPICS
	REGIONS & COUNTRIES



