
Policy Analysis (/policy-analysis) /
Articles & Op-Eds

Hip, Hip, Al Hurra!
Nov 6, 2006

A
Articles & Testimony

merican public diplomacy in the Middle East did not have a good week. An Arabic-speaking State Department

official named Alberto Fernandez made news on October 21 when he spoke too candidly about U.S. missteps

in Iraq on Al Jazeera, the Arabic satellite television channel based in Qatar. Not only was Fernandez obliged to eat his

words, but the coverage of the episode in the U.S. media was incomplete and misleading. It’s an all too familiar story

to anyone engaged—as I am—in the business of attempting to communicate with Middle Eastern audiences via

Arabic-language satellite TV.

What most media reports of the incident left out was that Al Jazeera had set Fernandez up. Fernandez went on the

air immediately after a spokesman for Saddam Hussein’s outlawed Baath party appeared under the pseudonym Abu

Moham med. Al Jazeera provided Saddam’s flack airtime to lay down a series of conditions that U.S. commanders

would need to meet before Saddam’s followers would consider negotiating over the withdrawal of U.S. troops—little

matters like the reconstitution of Saddam’s army, the scrapping of every law adopted since Saddam was removed

from power, and the recognition of pro-Saddam insurgents as “the sole representatives of the Iraqi people.”

After the Baathist was done, Fernandez came on, and the Al Jazeera host lobbed a series of “Have you stopped

beating your wife?” questions at him, including whether America was ready to begin talks with the Baath party. To

his credit, Fernandez dismissed the entire conversation as “farcical” and “very removed from reality.” Later in the

show, when describing the intense political debate over Iraq in our midterm elections, he went on to utter his too-

honest-by-half words about the problems of U.S. policy.

But media reports also failed to explain how Fernandez, one of Foggy Bottom’s finest public affairs officers, came to

be on Al Jazeera in the first place. His appearance was the result of a decision made by Undersecretary of State for

Public Diplomacy Karen Hughes earlier this year to reverse U.S. policy and encourage U.S. officials to appear on the

Zarqawi-friendly, Hezbollah-cozy network famous for referring to suicide bombings as “so-called terrorism” and

“martyrdom-seeking operations.”

Fernandez’s experience shows why this decision was unwise. U.S. outreach to Arabs is not advanced by having a U.S.

diplomat engage in a he-said/she-said with Saddam’s flack. Indeed, it’s hard to imagine anything more apt to erode

the image in Arab minds of Saddam brought low, captured cowering in a spider hole, than a U.S. diplomat forced to

respond to the blatherings of a Baathist on an Al Jazeera talk show.

This error of U.S. policy is all the more frustrating in that there exists an Arabic-language satellite TV station that is

eager to showcase U.S. officials without distortion—yet over the past year its invitations to senior officials of the

White House, the National Security Council, and the State Department have been all but ignored.

That station is Al Hurra, the U.S. government-funded station established in 2003 to battle for the hearts and minds of

Arabs bombarded by the anti-Americanism of stations like Al Jazeera. I have personal experience of the frustrations

because I am about to celebrate a milestone: my one-year anniversary as the only non-Arab to host a talk show on

Arabic satellite television. My weekly show is called Dakhil Washington (Inside Washington), and its purpose is to

https://www.washingtoninstitute.org/policy-analysis


demystify politics and policymaking in our nation’s capital for Arab viewers.

Some skepticism about Al Hurra is, of course, understandable. In a Washington Post op-ed in April 2003 entitled

“Wrong Answer to Al Jazeera,” I myself opposed its establishment, arguing that the Middle East did not need yet

another state-funded TV station. But after Congress voted overwhelmingly to support the idea, I decided it was

important that the effort be pursued as effectively as possible. I believed—and still believe—that the battle of ideas

really is a war, with life-and-death consequences.

When Al Hurra first went on the air in early 2004, I was living in Morocco, a front line state in the post-9/11 culture

wars. From that vantage point, I could see that Al Hurra should not try to compete with Al Jazeera, which has a lock

on the sensationalist, conspiratorial, rabidly anti-American, deeply anti-Semitic share of the Arab viewing market

(regrettably, a pretty big share).

Instead, I concluded that Al Hurra should be the home for viewers starved for a free-thinking, progressive, intelligent

alternative. It should be television for Arabs who want the unvarnished truth about what is going on in their own

countries. And most of all, Al Hurra should be the preferred option for Arabs who want to understand what makes

America tick—its politics, government, and society. Those curious, open-minded, eager-to-know Arabs are

America’s natural allies in the ideological contest against Islamic extremism. Done right, Al Hurra could connect

with them—individually, on a daily basis—in a way not possible for any other public diplo macy initiative.

After a rocky start, the station has vastly improved its program content. Although not a disinterested observer, I say

this as one of the few Americans who regularly watch Al Hurra, which is not available inside the United States. These

days, the network is bolder than it was two years ago, much less risk-averse. Every week, for example, it airs a show

called Equality, which stars a courageous Saudi woman who travels to Dubai to talk about the aspirations and

frustrations of Arab women. For the Israeli elections last March, Al Hurra provided U.S.-style immersion coverage,

bringing the mechanics of Israeli democracy to the TV sets of Arab viewers. The network even holds unprecedented

town hall meetings in Arab cities during which usually taboo topics are the regular fare.

The A.C. Nielsen statistics show that more than 20 million Arabs watch Al Hurra each week. And the audience

should be expanding: Just three months ago, Al Hurra extended its broadcast reach to the millions of Arabic-

speakers in Europe. But perhaps the best measure of its progress is that it has gotten the attention of Arab regimes.

The Syrian government kicked Al Hurra out of the country after the first of three scheduled town hall meetings, and a

number of brave Arab liberals have been arrested after giving provocative interviews to the station. Critics whose

views about Al Hurra were formed by the network’s problematic early months on the air have a responsibility to give

it a second look.

To be sure, Al Hurra has a long way to go. Two areas where it should be leading the pack are local and investigative

reporting inside the Middle East and programming that explains America to Arab viewers.

Precisely because Al Hurra is not beholden to any Arab government, it is uniquely positioned to speak truth to

power. Solidly reported local stories that expose waste, fraud, and corruption can both empower popular opposition

to our adversaries and strengthen the institutions of accountability among our friends. Some of those friendly Arab

governments throw towering obstacles in the way of Al Hurra journalists and technicians. Their hostility toward a

U.S. satellite station that broadcasts over their heads into the cafes and living rooms of their people should be no

surprise.

As for covering America, Al Hurra has a comparative advantage over its competition that it has not yet exploited. For

all the poll data about how much Arabs hate America, my own experience is that they actually can’t get enough of it.

If Al Hurra performs no other service, it should at least be the satellite channel to which Arabs turn when they want

to know what the U.S. government and the American people are thinking.



But this turns out to be more difficult than it sounds. The professional community of U.S. Middle East scholars is no

help; its members universally dismiss Al Hurra as irrelevant. Most of these people hold remarkably strong opinions

about a network few have ever watched. But since most academic Middle East experts believe anything connected to

the U.S. government is toxic, their dismissal of Al Hurra is fore ordained.

Among key constituencies inside Washington, the situation is little better. Traditional government broadcasters, like

the Voice of America, dislike Al Hurra because the upstart took assets and funding from existing operations. The old

USIA crowd dislikes Al Hurra because its own hard-earned expertise—reaching out to captive nations under the

thumb of Communist dictatorships—isn’t directly applicable to a station seeking to appeal to viewers in countries

whose friendly dictators we don’t want to overthrow, but do want to prod toward democracy.

Most damaging of all, many in the State Department strongly disapprove of Al Hurra. Some believe the station

unnecessarily complicates relations with Arab capitals. Others are irked because Al Hurra’s sizable chunk of funding

is controlled by the semi-autonomous Broadcasting Board of Governors, not by Foggy Bottom. Especially dismaying

to me, as the host of a show trying to boost Arab understanding of Washington, is the stunning indifference to the

success of Al Hurra shown by those people in the Bush administration who should be among its strongest

supporters.

From my first week on the air, I have tried to showcase senior officials, so as to build up Al Hurra’s brand as the

must-watch station to learn what Washington is thinking. Despite many promises, only two senior officials—

Secretary of Education Margaret Spellings and White House spokesman Tony Snow—have ap peared on my show.

More important, only a paltry few have ever appeared on any Al Hurra show. Most exasperating is the fact that some

senior officials seem to show greater deference to Al Jazeera than they do to taxpayer-funded television that declines

to humiliate U.S. spokesmen or roll out the red carpet for disgraced Baathists.

For me personally, this is an irritant, not a show-stopper. There are enough fascinating people and provocative

issues in our capital to keep Dakhil Washington on the air for a long time even without appearances by high-level

government officials. But for the country itself, facing as it does the long-term challenge of confronting ignorance

and distortion of America in the Arab world, it seems, to say the least, an opportunity missed.

Weekly Standard

Robert Satloff, executive director of the Washington Institute for Near East Policy, is the author of Among the

Righteous: Lost Stories from the Holocaust’s Long Reach into Arab Lands (templateC04.php?CID=255) .

RECOMMENDED

BRIEF ANALYSIS

Bennett’s Bahrain Visit Further Invigorates Israel-Gulf Diplomacy

Feb 14, 2022

https://www.washingtoninstitute.org/policy-analysis/templateC04.php?CID=255
https://www.washingtoninstitute.org/policy-analysis/bennetts-bahrain-visit-further-invigorates-israel-gulf-diplomacy


◆
Simon Henderson

(/policy-analysis/bennetts-bahrain-visit-further-invigorates-israel-gulf-diplomacy)

BRIEF ANALYSIS

Libya’s Renewed Legitimacy Crisis

Feb 14, 2022
◆

Ben Fishman

(/policy-analysis/libyas-renewed-legitimacy-crisis)

BRIEF ANALYSIS

The UAE Formally Ceases to be a Tax-Free Haven

Feb 14, 2022
◆

Sana Quadri,
Hamdullah Baycar

(/policy-analysis/uae-formally-ceases-be-tax-free-haven)

TOPICS

Arab & Islamic Politics (/policy-analysis/arab-islamic-
politics)  

Democracy & Reform (/policy-analysis/democracy-
reform)

U.S. Policy (/policy-analysis/us-
policy)

https://www.washingtoninstitute.org/policy-analysis/libyas-renewed-legitimacy-crisis
https://www.washingtoninstitute.org/policy-analysis/uae-formally-ceases-be-tax-free-haven
https://www.washingtoninstitute.org/policy-analysis/arab-islamic-politics
https://www.washingtoninstitute.org/policy-analysis/democracy-reform
https://www.washingtoninstitute.org/policy-analysis/us-policy

	Hip, Hip, Al Hurra!
	RECOMMENDED
	TOPICS



