
Policy Analysis (/policy-analysis) /
Articles & Op-Eds

The Price of Aljazeera's Politics

by Mohamed Fahmy (/experts/mohamed-fahmy)

Jun 26, 2015
Also available in

ةیبرعلا  (/ar/policy-analysis/df-thmn-syast-qnat-aljzyrt)

A

Articles & Testimony

s a journalist, it has always been my preference to remain behind the headlines rather than make them.

However, the past eighteen months have seen a reversal of roles as we three Aljazeera journalists -- Baher

Mohamed, Peter Greste, and I -- face high-profile charges in Egypt. We stand accused of belonging to the Muslim

Brotherhood, a banned terrorist organization in Egypt, Saudi Arabia, and the United Arab Emirates.

The three of us have endured two separate trials sandwiched around an appeals court ruling, which overturned an

initial seven-year sentence. And as I await another verdict, I'm confident that on the basis of the evidence -- or lack

thereof -- we should be acquitted. I hope that soon my long ordeal will be over and I can get on with my life.

But I am also aware that this trial is influenced by factors other than personal evidence against us. So I am deeply

worried that my colleagues and I will take the fall for violations committed by Aljazeera. We may pay a heavy price

for Qatar, the network's owner, meddling in Egypt's domestic affairs.

As the most organized and politically cunning opposition in Egypt during the Arab Spring, the Muslim Brotherhood

was able to hijack the Egyptian people's aspirations at a time of great upheaval. Now, Egyptian president Abdul

Fattah al-Sisi faces a turbulent road to restore an effective and representative Egyptian government, but the pro-

Brotherhood aspects of Aljazeera have little interest in supporting Sisi.

From my research during my incarceration -- where I spent more than four hundred days -- interviewing

incarcerated activists, I have come to understand better the murky Masonic-style modus operandi of the Muslim

Brotherhood.

This research began to provide me with some understanding of how I arrived in court. And while I strongly oppose

the Egyptian state's increasing limits on reporters and freedom of speech, I now understand how Egyptian

ABOUT THE AUTHORS
Mohamed Fahmy (/experts/mohamed-fahmy)
Mohamed Fahmy, an award-winning journalist and author, is the former Aljazeera English Egypt bureau chief.

The network's leadership has manipulated the truth and revealed itself as a
mouthpiece for extremism, rather than providing a much-needed forum for the
region's many independent voices.

https://www.washingtoninstitute.org/policy-analysis
https://www.washingtoninstitute.org/experts/mohamed-fahmy
https://www.washingtoninstitute.org/ar/policy-analysis/df-thmn-syast-qnat-aljzyrt
https://www.washingtoninstitute.org/experts/mohamed-fahmy


authorities could conceivably link Aljazeera with the Muslim Brotherhood.

In a recent interview with the Canadian Broadcasting Corporation (CBC) on my predicament, Aljazeera America's

new CEO, Al Anstey, spoke repeatedly about how Aljazeera's different channels reach "different demographics." He

also discussed how Aljazeera shares content between the different stations, which he described as "normal practice."

Those different demographics, I have come to learn, go to the heart of the chameleon that is Aljazeera.

When I agreed to become its Cairo bureau chief in September 2013, I relied on Aljazeera English's strong reputation

for journalistic independence and integrity to make my decision. The network repeatedly assured me that our

legitimate journalism wouldn't be undermined or tainted by Aljazeera's other channels. I expected the network to

honor that commitment. It didn't.

I had not realized the depths to which other Aljazeera stations would stoop to reach those demographics so different

from Aljazeera English. I soon learned that branches of Aljazeera employed spectacularly different approaches for

gathering and making editorial decisions on the news. Aljazeera English provided true news while other channels

operated as broadcast networks dedicated to the Muslim Brotherhood. As one former Aljazeera journalist admitted,

"In Egypt, we have become the palace broadcaster" for the Brotherhood.

Aljazeera's Mubasher Misr channel is emblematic of this issue. Although Egyptian authorities banned this channel,

Mubasher Misr continued broadcasting antigovernment programming into Egypt with the Muslim Brotherhood's

political messaging. This channel had a strong political slant without an impartial editorial line. I was horrified to see

our English-language packages, dubbed into Arabic and altered with an aggressive pro-Muslim Brotherhood slant,

rebroadcast time and again on the banned channel.

I repeatedly asked my bosses in Doha to stop, knowing that this practice put us, the journalists, at great risk. Each

time, the network told me not to worry and that it would not happen again. But the network did not honor those

promises. Because Aljazeera continued to repurpose our English-language content for illegal broadcasts, I ended up

in jail.

In court, these broken promises allowed the prosecution's lead national security witness to testify that I had "worked

for the banned Aljazeera Mubasher," even though this testimony was inaccurate.

A steely faced Anstey denied to the CBC that our packages had been aired in full by Mubasher Misr. When pressed,

he claimed he would have to see "the package to answer that in detail." But Aljazeera's own press office contradicted

Anstey by acknowledging that the sharing of our English-language packages "may have happened on a very small

number of occasions."

Anstey, who was managing director of Aljazeera English at the time of my arrest, was ultimately responsible for

ensuring that proper operational licenses were in place to meet Egyptian legal requirements. However, the

network's own lawyer warned executives that the network was not properly licensed for us to operate legally, a

warning these executives ignored. While sitting in the courtroom prisoners' cage, we learned that the prosecutor was

alleging that Aljazeera's broadcast licenses were not in place despite documented management assurances to me

that all the legalities were in order.

Surely, if Aljazeera executives like Al Anstey broke the law, they should face the penalties in the Egyptian courts --

one to three years in jail and/or fines -- not Aljazeera's journalists.

The transgressions by Aljazeera also dictated that our legal strategy for the retrial meant distancing ourselves from

the negligent actions of the network. The intent was to show that we journalists in the dock were just doing our jobs.

The Aljazeera lawyer representing Baher Mohamed in the retrial weeks back highlighted that during interrogations,

Baher stated that he correctly translated a televised speech by President Sisi. Then, the network presented cuts of



Baher's translation out of context in order to depict Sisi calling for civil strife between the Egyptian people and the

Brotherhood. Baher's testimony was cited in the charge sheet, the prosecutor's case, and in the judgment giving

reasons for the seven-year sentence handed down to us three journalists during our first trial in June of 2013.

My bosses also neglected to tell me that they had commissioned Muslim Brotherhood members to cover the

Brotherhood's own antigovernment protests and sell the footage to the banned Arabic arms of the Aljazeera network.

While in prison, I interviewed some of these activists who were caught and jailed. They openly acknowledged

receiving cameras and broadcast equipment from Aljazeera. Some of those activists also informed me that they used

the money they received in return for their work to print posters for their rallies and provide food for protestors.

Upon my release on bail, I reviewed their official interrogation records and confirmed this.

Their families also shared with me their fury at Aljazeera for using their sons without explaining to them that their

actions would break the law. This is not citizen journalism. We three journalists and our colleagues Sue Turton,

Dominic Kane, and Mohamed Fawzy, who were sentenced to ten years in absentia, would have not accepted this

nonsense. My team was kept in the dark by a network that has opted to become part of the struggle -- an agent of

change rather than a recorder and interpreter of events.

As I wait in these final days before the judge hands down a verdict, I am struck by how Anstey can coolly talk about

"different demographics" as if Aljazeera presents the same so-called media integrity across all its outlets. It clearly

doesn't.

It has become clear to me now how much emphasis Aljazeera places on framing and distributing a potentially

dangerous and biased point of view, created by Aljazeera's owners and backers in Qatar.

Recently, Qatar's role internationally has been subject to increased scrutiny. Qatar flatters Western governments and

invests in eye-catching global projects in Paris, London, and New York. At the same time, it gives voice to terrorist

organizations such as Jabhat al-Nusra in Syria and other extreme Islamist groups across the Middle East. Doha's

appetite for keeping dubious company runs deep, and Aljazeera plays a central role.

In 2003, senior Aljazeera journalist Taysir Allouni was sentenced to prison in Spain for helping al-Qaeda transfer

money to key operatives in Spain as he reported on their activities. Allouni is famous for interviewing Osama bin

Laden in October 2001, shortly after the September 11 attacks. Upon his release from prison, Allouni returned to

Qatar, where he was welcomed back by then Aljazeera director-general Ahmed bin Jassim al-Thani.

Last month, Aljazeera aired an extended interview with Abu Muhammad al-Julani, the emir of Jabhat al-Nusra. It

was the leader's second interview on Aljazeera since 2013, when the militant Islamist group split from what is now

known as ISIS. Senior Aljazeera Arabic presenter Ahmed Mansour conducted the hour-long interview from an

undisclosed location with Julani, who did not show his face as he sat on an ornate armchair. "Our options are open

when it comes to targeting the Americans if they will continue their attacks against us in Syria. Everyone has the

right to defend themselves," Julani warned. The program was so deferential to the terrorist leader that it has been

described as Qatar's "infomercial" for al-Qaeda's Syrian affiliate. The network labeled him as the head of a "rebel"

group.

Three weeks after the interview, German authorities detained, then released Ahmed Mansour, who holds dual

Egyptian and British citizenship, as the Cairo Criminal Court had convicted the veteran in absentia with a fifteen-

year sentence. This sentence emerged from charges that he participated in the torture and questioning of lawyer

Osama Kamal in Tahrir Square during the uprising against President Hosni Mubarak in 2011. Aljazeera has even

covered the hotel bills for exiled Muslim Brotherhood leaders staying in Doha.

It is clear that Qatar uses Aljazeera as a tool of influence to advance the cause of the Muslim Brotherhood. Senior

Qatari leaders including former prime minister Hamad bin Jassim al-Thani have even suggested to foreign officials



that Aljazeera's coverage can be altered in exchange for actions that complement Qatar's state interests.

Current and former Aljazeera employees have repeatedly argued that the broadcasting network lacks impartiality

and promotes a pro-Islamist narrative. The former Aljazeera director-general from 2006 to 2011, Wadah Khanfar,

who recently signed on with Arianna Huffington for her new HuffPost Arabi, was described on the Muslim

Brotherhood's own website in 2007 as having been "one of the most prominent leaders in the Hamas Office in

Sudan."

The same year, Aljazeera Arabic's Washington bureau chief, Hafez al-Mirazi, resigned in protest over the station's

"Islamic drift," stating that "from the first day of the Wadah Khanfar era, there was a dramatic change especially

because of him selecting assistants who are hardline Islamists."

In 2012, Aktham Suliman, Aljazeera Arabic's Berlin bureau chief for ten years, resigned in protest over Qatar's

influence over the channel. He explained that "it's not a good feeling when you have the impression that you're no

longer a journalist, you're basically just a guard dog responding to your owner's whistle when he tells you to go after

this state or that government...with the Qatari ruler always the one calling the tune."

I started with the best of intentions at Aljazeera English -- objectively reporting on the Arab Spring, one of the biggest

stories of our time, with an Arab voice to the Arab world and beyond. However, Aljazeera has used my work to

support the extremist and inflammatory narrative of the Muslim Brotherhood.

It was a lost opportunity. The network's slogan, "The opinion and the other opinion," represents a mirage, as the

coverage fails to give voice to Qatar's opposition, which calls for the right to protest and form political parties and

labor unions. More than ever, the region needs independent voices and reporting to make sense of the forces of

change and the possibilities for a better, more peaceful future. Aljazeera had that potential. Sadly, its leadership has

instead manipulated the truth and has revealed itself as a mouthpiece for extremism.

Fikra Forum

Mohamed Fahmy, an award-winning journalist and author, is the former Aljazeera English Egypt bureau chief.

RECOMMENDED

BRIEF ANALYSIS

The UAE Formally Ceases to be a Tax-Free Haven

Feb 14, 2022
◆

Sana Quadri,
Hamdullah Baycar

(/policy-analysis/uae-formally-ceases-be-tax-free-haven)

https://www.washingtoninstitute.org/policy-analysis/uae-formally-ceases-be-tax-free-haven


BRIEF ANALYSIS

Iran Takes Next Steps on Rocket Technology

Feb 11, 2022
◆

Farzin Nadimi

(/policy-analysis/iran-takes-next-steps-rocket-technology)

BRIEF ANALYSIS

Saudi Arabia Adjusts Its History, Diminishing the Role of Wahhabism

Feb 11, 2022
◆

Simon Henderson

(/policy-analysis/saudi-arabia-adjusts-its-history-diminishing-role-wahhabism)

TOPICS

Arab & Islamic Politics (/policy-analysis/arab-islamic-
politics)

REGIONS & COUNTRIES

Egypt (/policy-
analysis/egypt)  

Gulf States (/policy-analysis/gulf-
states)

https://www.washingtoninstitute.org/policy-analysis/iran-takes-next-steps-rocket-technology
https://www.washingtoninstitute.org/policy-analysis/saudi-arabia-adjusts-its-history-diminishing-role-wahhabism
https://www.washingtoninstitute.org/policy-analysis/arab-islamic-politics
https://www.washingtoninstitute.org/policy-analysis/egypt
https://www.washingtoninstitute.org/policy-analysis/gulf-states

	The Price of Aljazeera's Politics
	RECOMMENDED
	TOPICS
	REGIONS & COUNTRIES



