
THE WASHINGTON INSTITUTE FOR NEAR EAST POLICY ■ NO. 30 ■  JANUARY 2017

TRANSITION 2017
POLICY NOTES FOR THE TRUMP ADMINISTRATION
POLICY NOTES
TH E  WA SH I N GTO N I N ST I TUTE  FO R N E A R  E A ST  PO L I C Y  ■  2018  ■  PN57

© 2018 THE WASHINGTON INSTITUTE FOR NEAR EAST POLICY. ALL RIGHTS RESERVED.

INFORMATION MANIPULATION is a key foreign policy tool that Russia utilizes to pursue its anti-

Western agenda. Dmitry Kiselyov, one of the Kremlin’s main propagandists, describes journalism as 

a warfare tactic: “If you can persuade a person, you don’t need to kill him. Let’s think about what’s 

better: to kill or to persuade? Because if you aren’t able to persuade, then you will have to kill.”1 

The Middle East is a growing arena of Moscow influence, and the Kremlin has invested heavily 

and consistently in reaching Arabic-speaking audiences. Indeed, Moscow devotes more resources to 

reaching the developing world, primarily Spanish as well as Arabic-speaking, than to reaching West-

ern audiences.2

What It Is, Why It Matters

A N N A  BORS H CHE V SK AYA  A N D  CATHERINE CLEVELAND



2 THE WASHINGTON INSTITUTE FOR NEAR EAST POLICY 

B O R S H C H E V S K A Y A  & C L E V E L A N D

 � The United States has steadily withdrawn from the Middle East in recent years, and Putin’s 

Russia has stepped in to fill the void. Moscow’s influence in the region is growing through both 

hard- and soft-power efforts. One of several foreign policy tools used by the Kremlin to pursue 

its anti-Western agenda is information manipulation.

 � The Kremlin has invested heavily and consistently in reaching Arabic-speaking audiences, pri-

oritizing the Middle East over the West as the focus of its overt propaganda efforts.

 � The Middle East media landscape provides unique opportunities and fertile ground for Russian 

exploitation primarily through its Arabic media channels for RT and Sputnik. 

 � The Kremlin invests heavily in the Arabic-language media, since Arab audiences—particularly 

the region’s large youth population—increasingly rely on these sources for news. This approach 

suggests the Kremlin is making an investment in cultivating its audience with the potential for 

payoff in the long term.

 � RT and Sputnik reinforce existing suspicions and conspiracy theories among news consumers, 

but they also provide accurate reporting to build credibility; to that end, many stories focus on 

domestic and human interest issues. These outlets adjust their tone depending on the audience 

while maintaining an anti-Western posture as a unifying principle.

 � Besides Russia’s domestic politics, RT and Sputnik provide substantial coverage of major regional 

issues in Syria, Iran, Egypt, Israel, the Gulf, and the West. 

 � Russian interest in shaping Arabic-language media messaging likely extends beyond RT and 

Sputnik into the broader Internet, with Moscow partnering in certain cases, such as Egypt, with 

local state media. 

Moreover, while Russia’s overall population is 
declining, its large Muslim minority is growing. This 
demographic shift has boosted Moscow’s need to 
engage with the Middle East, a development in which 
media has taken on a central role. 

The Middle East media landscape provides 
Russian state with unique opportunities. A region 
with strong state-controlled media, weak indepen-
dent outlets, and a burgeoning reliance on social 
media—along with a historical suspicion of Western 
news sources—has created useful openings that the 
Kremlin exploits to advance its agenda. Russia pres-
ents its own media as a better alternative to other 
Arabic-language networks, and it has a more recep-
tive audience in the region than in the West. 

Today, the RT Arabic and Sputnik Arabic websites are 

the two most visible outlets of Moscow’s propaganda 
influence. Analysis of these sites shows both continu-
ity with the Kremlin’s traditional propaganda goals 
and adaptation of tried-and-true methods to advance 
them. These outlets cultivate an image of Moscow as 
a great power in the Middle East and focus heavily 
on social media. Unsurprisingly, they also advance a 
divisive, conspiratorial, anti-Western ideology. Deeper 
investigation, however, reveals a more nuanced 
approach aimed at building credibility with Arab audi-
ences through coverage of human interest and domes-
tic issues—especially in Egypt—and through efforts to 
develop relationships with other local and regional 
media. As this Kremlin-funded information operation 
gains local traction and viewers, it increasingly poses a 
challenge to U.S. interests in the Middle East. 



P O L I C Y  N O T E  57  3

R U S S I A ’ S  A R A B I C  P R O P A G A N D A

RT and Sputnik
RT English (formerly Russia Today, “Rossiya Segodnya” 
in Russian) is Moscow’s flagship propaganda outlet 
for reaching overseas audiences. It officially launched 
in December 2005 as part of the state-owned news 
agency RIA Novosti. Headquartered in Moscow, RT’s 
slogan is “Question More,” which encapsulates its 
aim to undermine the West through deception by 
sowing confusion and doubt. RT’s editorial strategy 
is based on the idea that there is no objective truth.3 
“When we designed this [RT] project back in 2005,” 
Vladimir Putin would say in an interview years later, 
“we intended introducing another strong player on the 
world’s scene...but also try, let me stress, I mean—try 
to break the Anglo-Saxon monopoly on the global 
information streams.”4 

RT began broadcasting in Arabic as Rusiya al-Yaum 
TV on May 4, 2007, and rebranded as RT Arabic in 
2009. RT Spanish followed in 2009, succeeded by RT 
America in 2010, RT Russian in 2011, RT UK, French, 
and German in 2014, and RT Chinese in 2015. That 
RT’s first choice of broadcasting language after Eng-
lish was Arabic, followed by Spanish, reveals the early 
emphasis the Kremlin placed on reaching out to the 
Middle East. 

A common thread of anti-American bias binds all 
RT reporting, but the platform also tailors its message 
to individual audiences. As Kremlin experts Robert 
Orttung and Elizabeth Nelson explain, “By separat-
ing audiences into linguistic categories, RT naturally 
separates out its priorities for each audience through 
its different ongoing messages in each channel.”5 

Currently, RT Arabic is available in the Middle East 
and North Africa via its satellite signal. More impor-
tant, however, the channel is available online world-
wide and is extremely active on Twitter, YouTube, and 
Facebook. RT Arabic correspondents are also on-site 
in the region, posted in Egypt, the Palestinian terri-
tories, Israel, and Lebanon, as well as in the United 
States and Britain.6 

The Sputnik news service is newer and less promi-
nent than RT. Launched in November 2014 and head-
quartered in Moscow, Sputnik is owned by Rossiya 
Segodnya (ostensibly now the parent organization 
of RIA Novosti and Sputnik though it bears the same 
name in Russian as RT’s original incarnation, Russia 
Today).7 Operating in more than thirty languages, 

Sputnik provides news via its website and includes 
radio broadcasting and a newswire service. In the net-
work’s own description, it has more than eighty native-
speaking Arabic writers active in over fifty countries. 
According to Sputnik’s website, the newswire service 
also provides multiple delivery channels through an 
FTP server, an online news terminal, and email.8

RT disburses about 80 percent of its expenses 
abroad—another indicator of the importance Mos-
cow places on reaching foreign audiences.9 The 
ruble’s value has plummeted in recent years, which 
matters when assessing RT spending. In 2015, follow-
ing Russia’s annexation of Crimea and its impending 
intervention in Syria, Moscow raised RT’s budget more 
than twofold, to approximately $300 million,10 where 
it remains approximately today.11 Another study men-
tions a figure of $236 million but underscores that 
this figure has been “continuously revised and not all 
funding is reported.” According to the same study, 
in 2014—the year Moscow annexed Crimea—RT’s 
budget was at its highest by far, at $445 million.12 
Regardless of the minor differences in the budget 
numbers available, and accepting that not all funding 
is reported, it is possible to compare these numbers to 
other outlets. 

Take the Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/
RL) budget, which has risen from $75 million in 2007 
to a projected $128 million for 2018. Although this 
trajectory demonstrates growth, RFE/RL’s budget has 
never come close to that of RT, even at the former’s 
peak during the last days of the Soviet Union.13 To 
give another example, the BBC World Service Group’s 
2014/15 budget, which included television, radio, 
and online news distribution, was $376 million.14 The 
region’s largest pan-Arab networks, Al-Arabiya and 
Al Jazeera, do not have publicly reported budgets. 
However, intermittent reports do suggest high expen-
ditures: Al Jazeera announced an annual budget of 
$650 million in 2010, even as reports of a shrinking 
budget, including staff cuts and the shuttering of Al 
Jazeera America, have emerged since 2016.15 Al-Ara-
biya is similarly reported to operate in the hundreds 
of millions annually. 

The Middle East Media Landscape 
Because Arabic is spoken in so many countries, state 
actors can reach sympathetic audiences beyond their 



4 THE WASHINGTON INSTITUTE FOR NEAR EAST POLICY 

B O R S H C H E V S K A Y A  & C L E V E L A N D

own borders, and independent centers of journalism 
can flourish where state censorship is weak and exist-
ing domestic options are limited, providing alterna-
tives to official opinions. 

Yet the challenges of funding independent media 
in the region have created a milieu that favors those 
voices with a definitive point of view and the ability 
to rally monetary support. Many ostensibly indepen-
dent news sources in reality receive indirect support 
from state-connected actors. Moreover, even non-
government-funded outlets in the Middle East often 
reflect a specific political angle. Separate from politi-
cal orientation is the wide variability in media qual-
ity in the region. Differences from Western standards 
are illustrated by a journalist at a workshop on photo 
verification, who readily admitted to using doctored 
photos in order to better portray “the evils of ISIS.”16 
Surveys of media studies programs in Arab countries 
demonstrate that available course materials—often 
published in Britain or the United States—often do 
not accurately reflect the challenging realities of 
reporting in the Middle East.17 

Moreover, Middle East journalists are in many 
cases vulnerable to censorship and arrest if self-cen-
sorship is not judiciously exercised. These constraints 
on journalism make it all the more difficult for the 
public to obtain accurately verified information and 
contribute to the reliance instead on informal report-
ing methods, from social media to citizen journalism. 

In addition, social media has revolutionized news 
readership in the Arab world even more than in the 
United States. According to a recent Northwestern 
University in Qatar poll, a majority of respondents 
from all countries surveyed in 2017 (Egypt, Jor-
dan, Lebanon, Qatar, Saudi Arabia, Tunisia, and 
the United Arab Emirates) report heavy use of both 
smartphones and television for access to news.18 This 
reflects a tremendous shift from the past decade—in 
2008, 52 percent of Arab-country respondents to a 
Zogby poll said they never used the Internet at all, 
and only 8 percent said they used the Internet as a 
primary source of international news.19 Most impor-
tant, trust in news sources is increasing in the Arab 
world, moving in the opposite direction of the trend 
among U.S. audiences.20 

The current media environment of the Middle 
East—with news more readily accessible online but 
generally driven by state-funded or indirectly moni-

tored media—provides useful openings for Moscow. 
Simply put, Kremlin propaganda tends to be more 
successful in an environment already receptive to its 
message.21 Today’s Middle East media landscape 
provides such an environment. 

Social Media Strategy
Given the media landscape just outlined, the RT Ara-
bic and Sputnik platforms are set to benefit on sev-
eral fronts. As Arab viewers increasingly turn to social 
media, especially Facebook, for news, RT Arabic is 
proving adept at disseminating its message through 
these new channels—its website, social media, video 
sites such as YouTube, and “reposts” of RT’s content on 
other websites. Using these avenues, RT Arabic in par-
ticular focuses on putting out a near constant stream of 
media through articles, video, and interactive content. 

Back in late 2011 and early 2012, when Russia 
experienced the largest anti-government protests since 
the fall of the Soviet Union, the leadership understood 
the importance of the Internet. During these protests, 
the opposition organized through online social net-
works, and anti-corruption blogger Alexei Navalny 
emerged as one of the most prominent Kremlin critics. 
Vladimir Putin learned that to retain influence he had 
to control cyberspace, which he did not only through 
growing censorship at home but also through aggres-
sively filling information space abroad. 

RT Arabic produces a huge amount of online content 
relative to other sites. On Twitter, for example, RT Ara-
bic has published 524,000 tweets, significantly more 
content than has Al Jazeera at 229,000, Al-Arabiya 
at 164,000, CNN Arabic at 138,000, BBC Arabic 
at 111,000, and Alhurra at 86,000 as of December 
2018. On Facebook, RT Arabic publishes at a rate 
approximately five times that of the Al Jazeera and 
Al-Arabiya Arabic pages, respectively, with approxi-
mately ten posts per hour in contrast to the two other 
pages’ relatively steady rate of two per hour. All three 
pages are able to regularly achieve over a thousand 
“interactions” on a single post, and—as tabulated 
by Facebook—RT Arabic’s video content appears to 
track similar view numbers to Al-Arabiya’s video con-
tent posted at the same time, although fewer than Al 
Jazeera’s tracked Facebook views.

RT and Sputnik’s pages also engage audiences 
through active and diverse posting. On RT Arabic’s 



P O L I C Y  N O T E  57  5

R U S S I A ’ S  A R A B I C  P R O P A G A N D A

Facebook page—with a purported 14.9 million follow-
ers, dwarfing the still extremely large 5.4 million RT Eng-
lish likes—posts are rapid and additionally spread over 
a number of themed pages, including RT Play Arabic 
(video), RT Arabic Knowledge, and RT Arabic Sport.22 
This focus on consistent, heavy social media posting, 
with a good deal of content specifically designed to 
be read in the social media context, suggests that RT 
seeks to target a younger, increasingly tech-savvy audi-
ence. This is a vital demographic given the youth boom 
in the Arab world, and suggests the Kremlin is investing 
long term in reaching Arabic-speaking audiences.

 RT by the Numbers 

In February 2015, an RT-reported Nielsen poll rated 
RT Arabic as among the top three most-watched 
news channels in six Arabic countries surveyed: 
Egypt, Morocco, Saudi Arabia, Jordan, the UAE, 
and Iraq. According to the survey, RT’s daily audi-
ence was greater than Britain’s BBC Arabic and Sky 
News Arabia, America’s Alhurra, and China’s CCTV 
in Arabic.23 According to Kremlin propaganda expert 
Donald Jensen, “Anecdotal evidence suggests the 
rate today may be even higher.”24

When RT Arabic began airing through satellite 
television in 2007, broadcasting reach was a primary 
metric of success. Based on available information for 
broadcasting reach, RT Arabic’s appeal is actually less 
consistent across the region than other major broad-
casters for which data is available. One of the difficul-
ties facing previous researchers of RT Arabic was a 

lack of accessible independently reported information 
on the channel’s satellite TV reach; yet based on a 
variety of other reported sources25 RT’s broadcasting 
in Arabic had a large audience in some countries but 
was quite limited in its overall regional reach.

Most recently, RT reported in 2018 that according 
to an Ipsos study, 11 million people view RT Arabic on 
a weekly basis, with its largest viewership in Iraq. In 
comparison, AlHurra’s most recent available statistics 
report 17 million viewers each week, 26 and the Middle 
East broadcasting networks27 which hosts AlHurra and 
AlHurra Iraq reports 25.7 million. RT’s most recent 
broadcasting numbers do demonstrate an overall 
increase from RT’s earlier reported numbers, included 
in the previously cited Nielsen survey, which indicated 
11.5 million viewers per month in 2015.28

Given the relatively limited success of RT Arabic’s 
reach on traditional broadcasting media, RT Arabic 
appears to have greatly benefited from shifting norms 
of media consumption, with the Internet becom-
ing a primary source for news. The website statistics 
aggregator Alexa provides another window into RT 
Arabic’s reach, suggesting that the news company’s 
website is able to reach a much larger audience than 
through television broadcasting. According to Alexa 
metrics obtained in November 2018, RT is the 301st 
most popular website worldwide, a ranking based 
on total unique viewership and page views. (See 
table.) Moreover, 1.79 percent of traffic to RT comes 
from the search term “YouTube” in Arabic, making 
it the third most common director of traffic to all RT 
pages.29 Although the Alexa website notes that RT 

RT Al-Arabiya Al-Jazeera Al-Hurra

Syrian Republic 11 212 418 1,540

Yemen 40 Not available 109 3,368

Libya 44 104 Not available 1,024

Iraq 52 155 348 478

Jordan 90 170 126 1,789

Sudan 104 116 24 1,208

Tunisia 136 560 248 2,262

Kuwait 140 220 317 2,541

Algeria 147 425 163 3,045

Saudi Arabia 148 97 617 2,946

Egypt 174 422 1,172 2,126

Alexa’s top website rankings by country.



6 THE WASHINGTON INSTITUTE FOR NEAR EAST POLICY 

B O R S H C H E V S K A Y A  & C L E V E L A N D

metrics are “estimated” rather than certified, these 
numbers give a ballpark idea of RT website access in 
the Arab world. According to this data, the RT website 
is remarkably popular in Arabic-speaking countries 
across the board, often ranking higher than the web-
sites of both Al-Arabiya and Al Jazeera (see table 1).

Despite these findings, web and broadcasting 
numbers are increasingly insufficient for understand-
ing the overall reach of media information dissemi-
nated online. Moreover, RT is itself infamous for using 
bots and other methods to inflate numbers of follow-
ers and viewers of its English-language services. Yet 
this approach also successfully games the system to 
promote actual increased viewership based on algo-
rithms on online platforms. 

As already mentioned, RT’s emphasis on social 
media reflects a particular interest in spreading its 
message to younger consumers. Indeed, a 2018 
poll found that more Arab youth use social media 
to access news than television (63% vs. 51%).30 In 
December 2014, RT boasted that its five channels 
combined reached 2 billion views on YouTube.31 A 
recent study of RT’s impact on YouTube—the easi-
est to track because YouTube provides a view count—
reveals that RT Arabic has a large and growing follow-
ing. In 2016, the same study recorded a viewership of 
nearly 300,000 for this channel.32 As of December 
2018, RT Arabic had 125 videos on its YouTube page, 
each with more than 1 million views,33 falling between 
Al Jazeera with 97 videos and Al-Arabiya with over 
200 exceeding 1 million views. While many of these 
videos may have gone viral due to content designed 
to be simply appealing rather than promote a par-
ticular message, other videos do explicitly relate to 
the region’s politics, such as the RT Arabic video “The 
Moment of a ‘Daesh’ Child Suicide Bomber’s Cap-
ture in Iraq,” which has received 7.2 million views.34

Even taking inflation efforts into account, RT Ara-
bic has an impressive number of followers on Face-
book—especially important given the primacy of 
Facebook as a social and news site for Arab millenni-
als.35 As of December 2018, RT Arabic had approxi-
mately 15,100,000 likes, and while it trails media 
powerhouses such as Al-Arabiya (22,150,000 likes) 
and Al Jazeera (22,950,000), it still outpaces many 
other international media outlets, including Sky News 
Arabic (12,150,000), Alhurra (11,080,000), BBC Ara-
bic (10,010,000), and CNN Arabic (2,490,000). This 

is also significantly larger than RT English’s following 
of 5.4 million noted earlier. While these numbers 
can be padded by creating fake accounts to interact 
with content on a Facebook page or Twitter account, 
author review of different pages suggest that users 
interact with RT Arabic Facebook posts at a rate com-
parable to Al-Arabiya and Al Jazeera.

RT and Sputnik’s Middle East Coverage 
The RT and Sputnik websites typically publish brief 
news articles and occasionally longer op-eds. The 
quickly published factual articles help shape media 
opinion primarily through click-bait titles that often 
editorialize otherwise neutral content. Meanwhile, the 
lengthier op-eds and TV segments tend to present 
more overtly conspiratorial points of view, such as the 
video segment “The Vatican, the Masons, the CIA, 
and the Mafia...with Documents, Names, and Records 
of Assassinations” or the op-ed “Israel Announces 
Its Rights; The Crimea Is Ours.”36 Relying on con-
spiracy theories to develop a sense of “revealing the 
truth” is a tactic RT Arabic shares with its English- 
language sibling. 

These conspiracy theories are all the more striking 
in the context of RT and Sputnik’s overall concern for 
an appearance of professionalism to gain credibility. 
A white paper on reporting during the recent Gulf 
crisis between Qatar, its neighbors, and Egypt, for 
example, a report revealed RT’s efforts to present its 
analysis as drawing on outside experts. RT identified 
its sources as academics and analysts significantly 
more often than did Western media (33% Russian vs. 
23% in U.S. media and 16% in British media).37

This sense of respectability is also pronounced 
in RT Arabic broadcasting norms. RT English has 
adopted a style that often employs sarcasm and irony 
to suggest holes in a “dominant narrative” increas-
ingly questioned by voices in the countries receiving 
the broadcast. By contrast, RT Arabic relies on estab-
lished media narratives—and specifically those that 
reinforce an anti-Western perspective. RT Arabic pre-
senter Salam Mufasir, for instance, is representative 
of RT Arabic anchors. A former Iraqi journalist who 
worked for the state press under Saddam Hussein 
until his removal and forced exile to Moscow, Mufasir 
hosts the show To Say the Least... with an air of pro-
fessionalism and ostensible neutrality.38 



P O L I C Y  N O T E  57  7

R U S S I A ’ S  A R A B I C  P R O P A G A N D A

RT Arabic, as established before, also empha-
sizes local news and human-interest stories to bolster 
credibility. This particular programming “has been 
quite successful,” according to one study.39 At the 
same time, the station sometimes diverges from Mos-
cow’s coverage of other regional and global topics, 
depending on the Kremlin’s particular interest with 
regard to each. Thus, to better understand Russian 
state messaging in Arabic, it is useful to examine its 
media coverage of individual countries in the region, 
the West, and Russia itself. The following sections 
examine these topics. 

Syria and Iran
Not surprisingly, the conflict in Syria, and most recently 
the potentially explosive situation in Idlib, receives a 
good deal of attention in RT Arabic and Sputnik cov-
erage. These articles are short and to the point, citing 
sources ranging from the Agence France-Presse to 
the Russian Ministry of Defense in order to present 
a clear picture of the Syrian war from a number of 
angles—while promoting Russian state interests. 

Most reporting on Syria is predictably support-
ive of President Bashar al-Assad, aimed to advance 
a narrative that discredits any opposition to him or 
his regime’s crimes against humanity. And while RT’s 
English-language coverage often couches a positive 
picture of the Assad regime in a supposedly “alterna-
tive” view of groups such as the White Helmets, a 
volunteer aid outfit, RT Arabic offers a less equivocal 
editorial stance. Rather, its coverage of Syria empha-
sizes Russia’s control over the situation, as exempli-
fied in the assertion that Israel’s July 2018 downing of 
an Iranian drone over Israeli airspace occurred after 
affirming the drone was not of Russian origin, and in 
the repeated emphasis on both Russian and Assad 
military successes against “terrorists.”40

RT frames its coverage to cause maximum distrust 
of Syrian opposition groups, once asking its readers 
whether it is “in the interest of the armed factions in 
southern Syria to uphold their conditions.”41 RT Arabic 
coverage also serves as a complement to other pro-
Assad media—Assad supporters use RT reporting to 
demonstrate Western (albeit actually Russian) confirma-
tion of the pro-Assad narrative, while RT Arabic presents 
Assad state media and pro-Assad news sources as reli-
able assets in obtaining information on the Syrian war.

RT Arabic also seeks to offer a comprehensive pic-
ture of Russia’s role in Syria, such as by presenting 
Russian Foreign and Defense Ministry statements on 
the country to its Arabic-language audience. Playing 
off the fear of terrorism, as suggested earlier, is key 
to RT Arabic’s coverage. More generally, “terrorist” is 
an effective label for one’s opponents—Arab political 
leaders have used the threat as a call both for genu-
ine unity and to tar political opponents, with Assad in 
particular following the latter model. RT Arabic, for its 
part, attempts to emphasize a link between terrorist 
groups (especially the Islamic State) and the broader 
Syrian opposition. While much RT coverage is put 
forth in objective language, some headlines deviate, 
with “terrorist snakes” emerging from their hideouts 
amid “dangerous developments” threatening Arab 
states, and Daesh, as the Islamic State is also known, 
instructing its members to escape to Europe, amplify-
ing real concerns that ISIS followers will re-emerge 
outside of Iraq and Syria and thus implying that sup-
port for Assad is the only available option for effec-
tively suppressing ISIS.42 

Like RT’s coverage of Syria in other languages, 
RT Arabic reported in late summer 2018 on potential 
“false flag” chemical attacks in Idlib to bolster the 
Russian Defense Ministry’s statements on the issue, 
stating that Russia will not “leave terrorists alone 
while holding millions of hostages in Idlib.”43 Report-
ing also presents a distinctively negative sense of the 
international forces involved in potentially deciding 
the fate of remaining areas under Arab rebel control, 
suggesting that the U.S. administration and European 
states both support “terrorist” opposition.44 

RT Arabic strives for a careful balance on Iran, 
another major player in Syria. Ultimately, given much 
of the Arab world’s deep distrust of the Iranian state, 
and perhaps Moscow’s own unique relationship with 
the Islamic Republic, RT Arabic often chooses to focus 
this coverage on U.S. imposition of sanctions, cast as 
American intransigence. Titles such as “Rouhani: We 
Are Waiting for EU Proposals” and “Rouhani: The 
First Step of Talks with Washington Must Be Based on 
Honesty and Aimed at Achieving Results” reflect this 
approach.45 The latter article’s evolution online sug-
gests that RT Arabic editors are willing to alter their titles 
and fine-tune intended messages. At first a breaking 
news alert, just thirty minutes later the title had shifted to 
“Rouhani: What Is the Point of Any Talks Under Sanc-



8 THE WASHINGTON INSTITUTE FOR NEAR EAST POLICY 

B O R S H C H E V S K A Y A  & C L E V E L A N D

tions?” Hours afterward, a final paragraph was inserted 
on U.S. reimposition of sanctions, with Rouhani’s tone 
adjusted from conciliatory to righteously indignant. 

Egypt
RT Arabic’s wide-ranging coverage of Egypt holds 
both editorial and political benefits. On the one hand, 
the network emphasizes Egypt’s support for the Assad 
regime; RT published the Egyptian foreign minister’s 
July 2018 statement that the Syrian war cannot be 
solved by more bloodshed.46 Articles also highlight 
Egyptian interest in attracting Russian tourists.47 On 
the other hand, the Egypt RT portrays appears to be 
making strides on human rights issues, such as in the 
story “Egypt: A New Resolution Treats the Sudanese 
like the Egyptians.”48 This overall positive coverage 
appears to drive Internet traffic, alongside serving its 
political role to gain favor with the Egyptian leader-
ship. Alexa’s data suggests that of the Arab states, 
only Saudi Arabia furnishes higher numbers of online 
traffic to RT, and that Egyptians are ninth worldwide 
as consumers of RT website material.49

An example of RT Arabic’s attempts to engage 
Egyptian audiences is a Facebook post suggesting 
that Egypt ranks among the “top educators” globally 
in terms of spending, linked to an infographic pur-
porting to reveal Egypt’s placement. (See figure, this 

page.) However, the actual details of the infographic 
are hidden in the post itself, with the reader having to 
“click through” to see them—and which reveal Egypt 
does not, in fact, rank particularly high. This contrast 
between headline and content is a consistent strategy 
of RT Arabic, where objective information discussed 
in the body of an article is “editorialized” in its title. 

At least certain readers of the education story 
appear to have gotten to the truth. The top com-
ment calls out the obvious: “Egypt isn’t in the rank-
ings hahahahahah.” But RT Arabic pads much of its 
news with the name “Egypt” so that Egyptians will click 
the links. Moreover, coverage of Egypt—unlike that of 
other countries—suggests intimate reader interest in 
the daily news of their country, with articles published 
on Egyptian automotive traffic,50 judges receiving pro-
motion,51 and a father taking revenge on his daugh-
ter’s rapist during trial.52 The last article apparently 
received more than 100,000 views, which is notewor-
thy since many of RT’s other articles receive only hun-
dreds, according to the website. This shows how cer-
tain RT articles can gain significant audience traction. 
This number, while not independently confirmable, is 
somewhat more trustworthy given that there are also 
RT articles with only hundreds of reported views.

The Egyptian government recognizes that RT mes-
saging is linked to the Kremlin. At least in one case 
when RT failed to toe Egypt’s desired editorial line, 

RT Arabic Facebook post of top educational spending per country compared to actual infographic.



P O L I C Y  N O T E  57  9

R U S S I A ’ S  A R A B I C  P R O P A G A N D A

Cairo got involved. This was in May 2018, when one 
of RT Arabic’s polls raised the question of whether 
the disputed territory of Halaib belonged to Egypt 
or Sudan. The Egyptian Foreign Ministry interpreted 
the poll as a provocation, and the foreign minister 
canceled a scheduled televised interview with the 
network; RT Arabic quickly retracted the poll.53 The 
Egyptian Foreign Ministry lodged a complaint with its 
Russian counterpart as well, demonstrating the con-
nection between RT and Russian foreign policy. This 
incident demonstrates both the seriousness with which 
Arab states can take RT messaging and the willing-
ness of RT Arabic to stand down in such a situation. 

This symbiotic relationship, if not without its flaws, 
appears to be cementing. In September 2018, Sput-
nik announced that it had entered into a partnership 
with Egypt’s al-Ahram. While al-Ahram is a tightly con-
trolled state newspaper, it also has major name rec-
ognition and a long history as the main organ of the 
Arab nationalist movement. Such a partnership situ-
ates Sputnik deeply within the narrative of traditional 
Arabic-language media, and suggests an interest in 
promoting ideas over its own brand. It also highlights 
the Kremlin’s attempts to embed its propaganda—
and messages—in Egyptian society. 

Israel, Palestinian Authority,  
and Saudi Arabia
Coverage of Israel embodies RT Arabic’s inconsistent 
tone when faced with delicate subject matter. On 
one side, RT Arabic relies on the longstanding media 
practices of Arab countries, such as a focus on Israel’s 
military and civil actions against Palestinian commu-
nities and conspiracy theories about the reach of the 
Mossad. On the other, RT presents Israel as cautious 
and respectful of Russia’s regional interests. Such 
coverage lines up with the Kremlin’s desire to portray 
itself as a Great Power, to which a country like Israel is 
beholden. In several instances, when the Israel Defense 
Forces acted overtly in Syria, RT Arabic headlines have 
reported these actions with the editorial emphasis that 
Israel “confirmed that targets were not Russian.” 54

Coverage of the Palestinian Authority generally 
surrounds the peace process and institutional legiti-
macy, shown in frequent meetings between Russian 
and PA representatives. Sputnik, for example, empha-
sizes trade between Palestine and Russia.55 In com-

parison, RT Arabic devotes relatively little coverage to 
intra-Palestinian political issues or events in the West 
Bank or Gaza beyond those directed against Israel. 
In the 2018 summer months, coverage of Israel’s 
eviction of Bedouin residents of the village of Khan 
al-Ahmar and President Trump’s “deal of the century” 
featured prominently in RT Arabic reporting. This was 
joined by a burst of coverage around the teenage Pal-
estinian activist Ahed Tamimi’s release from prison in 
late July—but relatively little news touched on internal 
Palestinian political or social issues during this period.

Like Iran, Saudi Arabia receives somewhat ambiva-
lent treatment, often dictated by how the United States 
figures in a given story. RT and Sputnik’s online cover-
age of the Khashoggi affair emphasizes this ambiva-
lence, along with how RT’s editorial slant often privi-
leges emphasizing the untrustworthiness of Western 
sources over making statements against any particular 
Arab state. Much of the sites’ coverage of this inci-
dent was markedly neutral; reports contain extremely 
cautious reporting covering both official Turkish and 
Saudi versions of the unfolding investigation without 
much comment. Moreover, any accusations or opin-
ions are masked as direct quotes from Turkish, Saudi, 
U.S., Qatari, and even Hezbollah leadership.56 

However, the inclusion of certain narratives, such 
as quotes from Khashoggi’s family refuting claims 
made on CNN and a Sabq reporter denying a Reuters 
report, underlined the untrustworthiness of Western 
media—an unusual focal point for a story on the mur-
der of a Saudi contributor to the Washington Post.57The 
latter article emphasized that “British” Reuters had 
fallen into “professional and moral error...[and] the 
trap of disinformation,” while the former noted how 
the “American channel CNN” had erred in reporting. 
Despite RT Arabic’s considerable reliance on Western 
news as sources, these very sources are enlisted to 
challenge Western presentation of facts as suspicious 
tools of a Western hegemonic narrative. 

More directly in this vein, RT Arabic’s Twitter post of 
an article titled “Head of Foreign Relations in Ameri-
can Congress: Muhammad bin Salman Is Behind 
Khashoggi’s Death and This Must Be Punished” does 
editorialize in order to question the intentions of U.S. 
political forces, stating that a “dangerous American 
statement” places Muhammad bin Salman in a “dif-
ficult position.”58 



10 THE WASHINGTON INSTITUTE FOR NEAR EAST POLICY 

B O R S H C H E V S K A Y A  & C L E V E L A N D

Coverage of the West 
The official in question above is Bob Corker (R-TN), 
outgoing chair of the U.S. Senate Committee on For-
eign Relations. Moreover, the method of reporting 
on his statement hints at a Kremlin editorial strategy 
aimed at portraying the United States as being run 
by a few actors in deep conflict with one another, 
yet with unsavory designs on the Middle East. Those 
conflicting players are often Trump, Congress, and 
the media. As for the U.S. president, RT and Sput-
nik present him in a contradictory fashion depending 
on the issue. While many articles highlight any sign 
of Trump working productively with Russian officials, 
other reporting suggests that his mercurial tempera-
ment is leading the United States into chaos.

Articles in RT Arabic also fully embrace the idea 
of a “deep state” bent on undermining the well-inten-
tioned U.S. executive branch. According to RT, Trump 
does actually favor Russia, but must struggle against 
the machinations of other U.S. government entities 
to achieve his true desires. Even so, RT Arabic writers 
have categorized the objective of Bob Woodward’s 
book Fear as “revealing the cunning methods the 
members of Trump’s team resort to in order to control 
his random ways and moodiness to spare him and 
the country from falling into chaos.”59 In any conflict 
with the United States, RT unsurprisingly casts Russia 
as coming out on top, even when Washington sanc-
tions Moscow, with one headline dubiously proclaim-
ing, “Washington’s Sanctions Help Putin Accomplish 
a Goal He Has Pursued for 20 Years!”—recovering 
the capital of immigrant Russian business executives.60 

This portrayal of the United States likely serves 
several purposes. First, it can play on the region’s 
general bafflement with the U.S. political system and 
the perceived disconnect between American “might” 
and effectiveness. Second and more subtly, it rein-
forces the Kremlin narrative that Russia is the more 
reasonable power between the two, willing to work 
with regional partners to deal with a confusing and 
aggressive United States. Indeed, as alluded to ear-
lier, Putin and other Kremlin officials have said that 
problems in the U.S.-Russia relationship owe to inter-
nal disagreements between Trump and others in the 
U.S. government. While such statements hold a grain 
of truth, as most effective propaganda does, they 
deflect from Moscow’s aggression toward Ukraine 

and other neighbors, its interference in U.S. elections 
and more broadly in Western democracies—from 
sowing general discord to the poisoning of former 
Russian double agent Sergei Skripal and his daughter 
Yulia—and its support for dictators such as Assad.

More formidable, according to RT Arabic, is the 
larger NATO structure and its aggressive nature, a 
historic grievance that informs much of the world-
view projected by these Russian media platforms. As 
made clear by the Sputnik series “NATO Expansion in 
the World,” RT and Sputnik broadcasting and social 
media emphasize NATO’s weapons arsenal and its 
role in the context of a perceived conspiracy against 
Russia.61 Both sources provide a variety of articles on 
NATO military capabilities in comparison to Russia, 
“evidence” of NATO hypocrisy, and the alliance’s 
potential role in the Middle East. Coverage can be 
deceptively neutral; a three-paragraph article on 
Secretary-General Jens Stoltenberg’s statement that 
NATO was not responsible for the 2011 Libya inva-
sion appears to be an objective reporting of fact. Yet 
the cartoon prominently featured within the article has 
a cat “NATO” pushing a fishbowl “Libya” off a ledge, 
with dying fish flopping around an irrevocably broken 
bowl.62 That NATO’s primary regional involvement in 
recent decades consisted of participation in the 2003 
Iraq war adds to this narrative of its destructive influ-
ence in the region.

Less central than the United States, but still strik-
ingly important, is RT’s coverage of Germany. The 
country’s unique involvement in the Syrian crisis, 
paired with longstanding issues with Putin, has made 
Chancellor Angela Merkel an unexpectedly frequent 
topic in RT Arabic, including in the network’s Twit-
ter feeds. One poll asked, “Will Chancellor Angela 
Merkel lose her post because of the immigration 
dispute with her coalition partner, yes or no?” (55% 
said no).63 This focus actually reflects points where 
the coherence of RT’s overall publishing strategies is 
visible, regardless of the language, whether Arabic, 
German, or any other. Unlike RT’s other publishing 
languages, RT Deutsch allows for a relatively limited 
linguistic audience of mainly Germans, Austrians, 
and some Swiss. Yet according to Alexa data, almost 
11 percent of total worldwide use of any RT website 
stems from Germany, and RT is the ninety-ninth most 
popular website in the country. This successful deci-
sion to expand into German-language coverage, 



P O L I C Y  N O T E  57  11

R U S S I A ’ S  A R A B I C  P R O P A G A N D A

when linked to their anti-Merkel messaging in Ger-
man, Arabic, and English coverage, provides a win-
dow into how the Kremlin views RT as a foreign policy 
tool. It is in this light that RT Arabic’s coverage of Ger-
many should be understood as an attempt to create 
a cohesive narrative of the West as well as the Middle 
East across its audiences.

Coverage of Russia
RT and Sputnik also provide substantial coverage of 
Russia for Arabic-speaking audiences. Articles focus 
on Russia’s military prowess, which dovetails with 
Moscow’s deep interest in arms sales to the region. 
They also focus on Putin’s leadership role. Unsur-
prisingly, they present Putin as a strong and capable 
leader directly involved in regional challenges. One 
headline reads “Over the Phone with the Jordanian 
Monarch, Putin Discusses a Settlement in Syria.”64 
This clear statement of Putin’s centrality to the Syria 
conflict, both as a determiner of the final outcome 
and an important negotiator with other Arab states, 
demonstrates how RT Arabic would like its readers to 
perceive Putin while also reflecting Russia’s actual for-
eign policy: Putin acts as an extension of Russia itself 
and is directly involved in regional affairs. Moreover, 
in largely reflecting reality, this message bolsters RT’s 
credibility. A mix of truth and fiction usually constitutes 
the formula for successful propaganda. 

RT and Sputnik regularly spotlight Russian state 
officials’ meetings with a variety of senior Arab coun-
terparts. The articles themselves are rather formulaic, 
and the major takeaway is not any meaningful update 
on Russia’s relationship with the various Arab coun-
tries presented—rather, the stories appear designed 
to show Russia’s position as a reliable ally and power-
ful arbiter in regional affairs.

Domestically, rehabilitation of Soviet symbolism 
has been a feature of the Putin government from the 
very beginning, but in recent years, it has intensified 
and increasingly included Joseph Stalin. It is note-
worthy that RT and Sputnik cover this theme in Ara-
bic as well. RT’s version appears in Journey Through 
Memory, a show comprising hundreds of full-length 
segments on historical events. While some are region 
specific, most attempt to reinvent Stalin-era Soviet his-
tory for an Arabic-speaking audience, guided by the 
show’s host, the bilingual Russian-Arabic-speaking 

Khalid al-Roushd. These segments focus on inter-
views with experts: professors, former members of the 
Soviet government, and so forth. Like other elements 
of RT coverage, history is presented as full of secrets 
waiting to be revealed. For example, one show prom-
ises “Stalin Killed in a Political Coup! Critical Files 
Surface Publicly for the First Time.”65 

One explanation for including Stalin in the Krem-
lin’s Arabic-language coverage is to play on the 
region’s fond memories of the Soviet Union during 
the Cold War, stoking nostalgia for a largely imag-
ined past. Indeed, stirring nostalgia has been a wide-
spread Kremlin technique since Putin came to power. 
This emphasis also aimed at injecting a perception 
of historic continuity into the Putin regime, thus indi-
rectly rallying support for it. Moreover, it legitimizes 
the notion of governments rewriting history—a prac-
tice common to both Russia and the Middle East. The 
more recent example of Moscow’s growing revision-
ism is the insistence that the Associated Press remove 
the term “former ally” from an article mentioning 
the Stalin-Hitler pact during World War II.66 Russia 
wanted to make clear that the two countries had 
never been allies despite the reality of the Molotov-
Ribbontrop pact. 

Beyond RT and Sputnik
Russian interest in shaping messaging in Arabic-
language media likely extends beyond RT and 
Sputnik and into the broader Internet. Independent 
English-language media have thus devoted signifi-
cant resources to understanding another trend in 
Russian state media: the repackaging of RT report-
ing as “independent” exposés not easily associated 
with the Russian platform. Three examples demon-
strate the potential effectiveness of this tactic. Red-
fish offered itself up as a Berlin-based independent 
documentary collective dedicated to exposing state 
conspiracies and hypocrisies internationally, but with 
an emphasis on Western states.67 In the Now based 
itself in social media: its Facebook and Twitter sites 
presented content designed to appeal to millennials, 
parroting popular liberal criticisms of expansionism 
and U.S. involvement in the Middle East.68 And while 
completely different in design, Inside Syria Media 
Center had the same intent: to provide pro-Russian 
and pro-Assad coverage of Syrian events under the 



12 THE WASHINGTON INSTITUTE FOR NEAR EAST POLICY 

B O R S H C H E V S K A Y A  & C L E V E L A N D

guise of impartiality.69 This model has also appeared 
in the Baltics, where the Kremlin funded outlets that 
appeared independent.70

In each instance, English language journalists 
laid bare the relationships between these ostensibly 
independent institutions and Russian state funding. 
It is thus reasonable to assume that these types of 
“independent media” exist in the Arabic language as 
well, warranting deeper exploration to confirm spe-
cific instances. Worth noting is that two of the three 
Russian-sponsored examples—In the Now and Inside 
Syria Media Center—have a particular interest in Mid-
dle East politics. Moreover, a recent report concludes 
that in the aftermath of the Syrian regime’s April 7, 
2018, chemical attack in Douma, a significant minor-
ity of pro-Assad Twitter narratives were “disseminated 
by a well-coordinated, narrowly focused state actor, 
almost certainly the Russian Federation.”71

Similarly, ostensibly independent but sympathetic 
outlets can also rely on RT Arabic for content. Com-
paring two outlets that reprinted the August 2018 
article “Washington Warns Tehran of the Biggest 
Mistake” demonstrates how RT Arabic copy reap-
pears on other Arabic-language websites.72 On the 
one hand, the blog akhbaar reposts the original 
article as coming directly from RT, while maintaining 
RT Arabic’s original source attribution of “Reuters.” In 
contrast, the Lebanese news website aliwaa alters the 
title and removes any mention of RT itself, yet leaves 
the body of the text unchanged. Here, the citation 
of “Reuters” as a source implies that the content is 
taken directly from Reuters itself, rather than from RT 
Arabic.73 Sputnik’s recent partnership with al-Ahram, 
and RT Arabic’s earlier-outlined symbiotic relationship 
with Assad state media, further illustrates that RT Ara-
bic and Sputnik are actively working to expand the 
reach of their material in the region, and in Egypt 
in particular. Moreover, as a recent lengthy report 
on Moscow’s information manipulation notes, “The 
range of media which spread the Kremlin’s doctrine, 
sometimes inadvertently, continues to expand.”74

Judging Moscow’s Success 
Moscow has demonstrated a consistent commitment 
to reaching Arabic-speaking audiences, even more 
than it has sought Western audiences. This is not to 
diminish the Kremlin’s emphasis on Western audi-

ences, but the clear emphasis on the Middle East from 
the beginning is often underreported. But how suc-
cessful has it been? And what is the most appropriate 
definition of success? The overall debate about the 
success of Moscow’s propaganda and information 
manipulation is longstanding. It originates at least in 
the Cold War and remains relatively unchanged to 
this day. Accurate assessment remains a challenge. 
Statistics on viewership alone, discussed in earlier 
sections, are not necessarily a good indicator of influ-
ence, but they do offer useful insight, as do anecdotal 
accounts and qualitative studies. Taken together, this 
information gives a general sense of RT and Sputnik 
Arabic’s impact. 

As noted earlier, the Middle East provides fertile 
ground for the Kremlin’s agenda—a crucial ingredient 
for Moscow to succeed. According to the most recent 
Arab Youth survey, an annual poll of eighteen-to 
twenty-four-year-olds from across the region, 20 per-
cent of respondents see Russia as a top ally, outranking 
the United States for the second year in a row.75 Recent 
research into information manipulation suggests that 
propaganda efforts tend to reinforce existing views 
rather than form new ones,76 and Moscow’s under-
standing of extant tropes in traditional Arabic-language 
media will probably help reinforce pro-Kremlin views, 
which can only damage U.S. interests. 

Yet a site need not be popular to be successful—it 
must only provide exposure for certain key individuals to 
certain ideas, which they then recirculate. Sometimes, 
the target is a small subsection of total potential viewers: 
as one lengthy recent report on information manipula-
tion concludes, “The number of viewers doesn’t take 
into account the nature of those viewers: a message 
that reaches only 2% of the population could have a 
significant effect if those 2% are violent and ready to 
act.”77 The Kremlin may not be prioritizing incitement to 
violence, but if its message reaches elites, it may matter 
more than reaching large audiences—that is how the 
Kremlin might define success. Moreover, RT Arabic and 
Sputnik Arabic output presents a clear point of view: 
one that directly relates to Moscow’s interests in the 
region, and one that is easy for readers to understand 
and in some cases relate to. 

Researchers also note that information, whether 
the reader accepts its validity or not, can help to 
shape future understanding of events. Social media’s 
transformation from a personal networking space to 



P O L I C Y  N O T E  57  13

R U S S I A ’ S  A R A B I C  P R O P A G A N D A

a major source of news has also helped to dissoci-
ate information from its source. Moreover, the Krem-
lin is clearly focusing on social media and the Arab 
world’s youth bulge, which suggests a longer game 
with efforts that may pay off in the future. 

Whereas print media and broadcasting networks 
place information within the narrative context of its 
publisher or producer, individual articles or even 
summaries of articles—such as infographics—are 
now quickly and easily shared or republished with-
out the branding of the original user. This “debrand-
ing” can occur organically: a reader citing a statistic 
online read elsewhere, or guided by an ideological 
goal; smaller news sources identifying themselves as 
independent, but reposting articles verbatim from a 
state source. As a recent RAND Corporation study 
notes, first impressions are very resilient according to 
psychologists, and because propaganda outlets are 
not concerned with the truth, their ability to publish 
quickly without fact-checking tends to color the audi-
ence’s first impressions. Moreover, as articulated in 
the same study, the Kremlin is successful at using so-
called cluster narratives, which combine contradictory 
but multiple arguments through sheer volume and 
variety of sources.78 Even if the Kremlin’s particular 
investment in Arabic-speaking audiences is not yield-
ing a return proportional to effort, consistent invest-
ment in social media that reaches Arabic youth sug-
gests this effort can pay off in the end. 

Attempts by news outlets to entertain are by no 
means novel: sensational headlines, lurid photo-
graphs, or the scandals of whodunits reflect age-old 
attempts to rouse interest from media consumers. 
Nevertheless, propaganda—unconstrained by the 
need to separate fact from fiction—will only thrive 
more in a media environment increasingly driven 
by the metrics of entertainment value. This is true in 
the Middle East, the United States, and elsewhere. 
But in the Middle East specifically, this media evo-
lution makes it easier for Moscow’s propaganda to 
succeed. The West should not dismiss this influence  
as inconsequential. 

Policy Recommendations
A search for truth underpins all democratic systems, 
including the recognition that truth can be compli-
cated and have different angles. As noted by Arch Pud-

dington, a distinguished fellow for democracy studies 
at Freedom House, there is irony in the way certain 
elements of democratic systems contribute to propa-
ganda and information manipulation. As he puts it, 
“Propositions that there is no such thing as objective 
truth and that history is nothing more than a contest 
between competing narratives owe their popularity to 
radical theorists and even some journalists.”79 

This issue marks a rising international challenge. 
Indeed, in November 2013 the World Economic 
Forum warned that “the rapid spread of misinforma-
tion online” was a top-ten global trend.80 Yet each 
region presents its own unique challenges. The fol-
lowing are policy recommendations on combating 
Russian propaganda and information manipulation 
in the Middle East: 

 � DO NOT DISMISS, OR UNDERESTIMATE, THE THREAT 

OF RUSSIAN DISINFORMATION IN THE REGION. 
Study it. The threat is hard to measure, which only 
adds reasons to monitor and study it on a regular 
basis. Such committed study and analysis will be 
crucial to more accurate threat assessment that can 
facilitate appropriate responses and more effective 
communication strategies—ones in which the West 
is not always on the defensive. 

 � INVEST IN BROADER TRAINING FOR REGIONAL 

JOURNALISTS. For investigative and citizen jour-
nalists, many online educational resources have 
emerged outside traditional schools of journalism, 
though these are mixed in quality. While a num-
ber of efforts to educate citizen journalists have 
developed in the English-speaking world, accessi-
bility and language present barriers to their broader 
application. Working both to strengthen existing 
training programs in the region and to improve 
access to outside tools can help heighten standards 
and expectations for media.

 � BROADCAST A CLEAR U.S. MESSAGE TO THE REGION. 

One reason for RT and Sputnik’s appeal is its sim-
plicity. Western media is often too afraid to express 
a clear U.S. point of view, without apologies, 
whether about the murderous nature of Assad’s 
regime or the danger of Iran’s subversive activities 
in the region. As Russia expert Keir Giles has writ-
ten, the requirement for Western editorial balance 
presents a problem: “As a result of this require-



14 THE WASHINGTON INSTITUTE FOR NEAR EAST POLICY 

B O R S H C H E V S K A Y A  & C L E V E L A N D

ment, for example, even a report by a respected 
diplomatic correspondent explaining the nature of 
‘hybrid warfare’ needs to include six paragraphs of 
Russian denial, claiming that the whole concept is a 
fabrication intended to discredit Russia.”81 Strategic 
and moral clarity should be the guide.

 � THINK LONG TERM. Propaganda and information 
manipulation often have cumulative effects, even 

as some operations are short term, responding 
to immediate events, such as stories about the 
White Helmets. The long-term challenge is one of 
combating the slow erosion of values, the creation 
and sustenance of divisions, the escalation of ten-
sions, and worse. There are no easy answers. The 
Kremlin is in this game for the long haul. The West 
should be too. 

Notes
1. Nick Schifrin, “Inside Russia’s propaganda machine,” PBC News Hour transcript, Jul 11, 2017, https://www.pbs.org/new-

shour/show/inside-russias-propaganda-machine

2. Robert Orttung and Elizabeth Nelson, “Russia Today’s Strategy and Effectiveness on YouTube,” Post-Soviet Affairs, Oct. 30, 
2018, https://doi.org/10.1080/1060586X.2018.1531650.

3. Peter Pomerantsev, Nothing Is True and Everything Is Possible: The Surreal Heart of the New Russia (New York: PublicAffairs, 
2014).

4. “Putin Talks NSA, Syria, Iran, Drones in RT Interview,” RT, June 12, 2013, https://www.rt.com/news/putin-rt-interview-
full-577/; Stephen Ennis, “Russia in ‘Information War’ with West to Win Hearts and Minds,” BBC, Sept. 16, 2015, http://
www.bbc.com/news/world-europe-34248178.

5. Robert Orttung, Elizabeth Nelson, and Anthony Livshen, Measuring RT’s Impact on YouTube (Center for Security Studies, 
Jan. 2016), http://bit.ly/2Do860S.

6. Donald N. Jensen, Russia in the Middle East: A New Front in the Information War? (Jamestown Foundation, Dec. 2017), 
http://bit.ly/2TixoD4.

7. See https://ria.ru/lenta/organization_Rossija_segodnja/

8. See https://arabic.sputniknews.com/; or (in English) Sputnik Arabic News Service, http://bit.ly/2BcIhPI.

9. Orttung, Nelson, and Livshen, Measuring RT’s Impact, http://bit.ly/2Do860S.

10. Ennis, “Russia in ‘Information War’ with West,” http://www.bbc.com/news/world-europe-34248178.

11. Donald N. Jensen, “Russia’s Disinformation Offensive,” in Ilan Berman, ed., Digital Dictators: Media, Authoritarianism, and 
America’s New Challenge (Lanham, MD: Rowman & Littlefield, forthcoming 2018). 

12. Orttung, Nelson, and Livshen, Measuring RT’s Impact, http://bit.ly/2Do860S.

13. “About Us,” Radio Free Europe/Radio Liberty, https://pressroom.rferl.org/p/6091.html.

14. Simon Shuster, “Inside Moscow’s On-Air Machine,” Time, Mar. 5, 2015, http://time.com/rt-putin/.

15. Andrew Hampp, “Al Jazeera English Looks to Build Audience Before Ads,” Ad Age, June 13, 2011, http://bit.ly/2BcjQ4Z.

16. Pete Vernon, “On Bob Woodward’s Sources and Journalism in Iraq,” podcast, Columbia Journalism Review, Sept. 13, 
2018, https://www.cjr.org/podcast/woodwards-trump-book.php.

17. Eisa Al Nashmi, Mariam F. Alkazemi, and Wayne Wanta, “Journalism and Mass Communication Education in the Arab 
World: Towards a Typology,” International Communication Gazette 80, no. 5 (2018), pp. 1–23.

18. “Media Use in the Middle East, 2017,” http://bit.ly/2Dq9rnG.

19. Shibley Telhami (principal investigator), 2010 Annual Arab Public Opinion Survey, conducted June–July 2010, University 
of Maryland with Zogby International, https://brook.gs/2DntHpY.

20. Katerina Eva Matsa and Elisa Shearer, “News Use Across Social Media Platforms 2018,” Pew Research Center, Sept. 10, 
2018, https://pewrsr.ch/2DM3C54.

The authors thank Laura Fredericks and Jude Al-Qunaibit for their helpful research assistance.

https://url.emailprotection.link/?aABPcpT4MqNrWzBJzvNK6Eo2Tv-9qH2p5qQu3Orpp_yLZQJyB_Ps70_0SawHy30rZmuZjjWQ2OBr9sn7jn_PWmw~~
https://www.rt.com/news/putin-rt-interview-full-577/
https://www.rt.com/news/putin-rt-interview-full-577/
http://www.bbc.com/news/world-europe-34248178
http://www.bbc.com/news/world-europe-34248178
http://bit.ly/2Do860S
http://bit.ly/2TixoD4
https://ria.ru/lenta/organization_Rossija_segodnja/
https://arabic.sputniknews.com/
http://bit.ly/2BcIhPI
http://bit.ly/2Do860S
http://www.bbc.com/news/world-europe-34248178
http://bit.ly/2Do860S
https://pressroom.rferl.org/p/6091.html
http://time.com/rt-putin/
http://bit.ly/2BcjQ4Z
https://www.cjr.org/podcast/woodwards-trump-book.php
http://bit.ly/2Dq9rnG
https://brook.gs/2DntHpY%20
https://pewrsr.ch/2DM3C54


P O L I C Y  N O T E  57  15

R U S S I A ’ S  A R A B I C  P R O P A G A N D A

21. See the recent report by Brian Whitmore, who concludes that “Putin’s brand of political warfare tends to thrive in a dark 
ecosystem amidst networks of influence that support such activity”: Putin’s Dark Ecosystem: Graft, Gangsters, and Active 
Measures (Washington DC: Center for European Policy Analysis, 2018), https://www.cepa.org/putins-dark-ecosystem.

22. See “RT Arabic Knowledge,” https://www.facebook.com/RTArabicKnowledge/, and “RT Arabic Sport,” http://bit.
ly/2zXtUNw. 

23. “RT Arabic Is Among the Top-3 Most Watched News Channels in 6 Arabic Countries,” press release, RT, Feb. 19, 2015, 
http://bit.ly/2Pu8KRD.

24. Jensen, Russia in the Middle East, http://bit.ly/2TixoD4.

25. See more reported statistics at http://cnnpressroom.blogs.cnn.com/2016/07/11/new-ipsos-affluent-survey-middle-east-re-
sults-cnn-is-the-middle-easts-1-international-news-channel/, https://www.ipsos.com/en/lebanon-2016-tv-audience-mea-
surement, and https://www.thenational.ae/world/the-americas/arabic-tv-station-al-hurra-should-have-rivalled-al-jazeera 
-but-has-yet-to-find-its-voice-1.617037

26. Broadcasting Board of Governors (now U.S. Agency for Global Media), “Middle East Broadcasting Networks,” https://
www.bbg.gov/networks/mbn/. 

27. https://www.bbg.gov/networks/mbn/.

28. “RT Weekly TV Audience Grows by More than a Third over Two Years; Now 100MN—Ipsos,” RT, Apr. 3, 2018, http://bit.
ly/2FsYTqN. 

29. “RT.com Traffic Statistics,” Alexa, https://www.alexa.com/siteinfo/rt.com#?sites=rt.com.

30. “Top 10 Findings,” Arab Youth Survey 2018, ASDA’A Burson-Marsteller, https://www.arabyouthsurvey.com/findings.html. 

31. “2 billion views: RT network breaks YouTube barrier,” YouTube video, 0:45, posted by “RT,” Dec. 16, 2014, https://www.
youtube.com/watch?v=7mWo9YSCw_A.

32. Orttung, Nelson, and Livshen, Measuring RT’s Impact, http://bit.ly/2Do860S.

33. See “RT Arabic” YouTube lists sorted by views: http://bit.ly/2PBe3i7.

34. “The Moment of a ‘Daesh’ Child Suicide Bomber’s Capture in Iraq”(in Arabic), YouTube video, posted by “RT Arabic,” June 
18, 2009, https://www.youtube.com/watch?v=4OFVsoc_P9Y. 

35. “Arab Youth 2018 Survey White Paper: Decade of Hopes & Fears,” https://www.arabyouthsurvey.com/pdf/whitepaper/
en/2018-AYS-White-Paper.pdf.

36. For the segment on the Vatican, etc.: “The Vatican, the Masons, the CIA, and the Mafia...with Documents, Names, and 
Records of Assassinations“ (in Arabic), YouTube video, 25:19, posted by “RT Arabic,” May 9, 2018, http://bit.ly/2zbIcdS; 
article on Israel’s purported claims to the Crimea: “Israel Claims Its Rights; The Crimea Is Ours,” RT Online (Arabic), 
June 10, 2018, https://ar.rt.com/khpv.

37. Qatar vs. the Quartet: Media Warfare; A Breakdown by Numbers, White Paper 4 (Quantum, June 2018): pp. 12–13. 

38. See, e.g., the segment “Has the Tehran Summit Deferred Decisive Military Action in Idlib?” (in Arabic), YouTube video, 
53:16, posted by “RT Arabic,” Sept. 8, 2018, http://bit.ly/2FtyxEV.

39. Orttung, Nelson, and Livshen, Measuring RT’s Impact, http://bit.ly/2Do860S.

40. “Israeli Army: We Downed the Plane After we Verified It Was Not Russian,” RT Online (Arabic), July 11, 2018, https://ar.rt.
com/ki1w. 

41. “Is It in the Interest of the Factions in Southern Syria to Uphold Their Conditions?” (in Arabic), @RTarabic, Twitter, July 5, 
2018, 7:13 a.m., https://twitter.com/RTarabic/status/1014874863184633856.

42. “‘Terrorist Snakes’ Emerge from Their Hideouts...Dangerous Developments Threatening an Arab State,” Sputnik Arabic, 
Sept. 19, 2018, https://sptnkne.ws/j9et; “The Organization ‘Daesh’ Guides Its Foreign Fighters on the Best Ways to Escape 
from Syria to Europe!” RT Online (Arabic), July 4, 2018, https://ar.rt.com/kgrg. 

43. “‘The Fabricated Chemical Attack’ in Idlib May Appear Overnight,” RT Online (Arabic), Sept. 11, 2018, https://ar.rt.com/
krst; “Russian Foreign Ministry: We Will Continue to Fight the Terrorists in Idlib, Syria, until Final Elimination,” RT Online 
(Arabic), Sept. 5, 2018, https://ar.rt.com/kqw7. 

44. See, e.g., “Russia Demands that Western Countries Remove the ‘White Helmets’ from Syria,” RT Online (Arabic), Oct. 12, 
2018, https://ar.rt.com/kwwy and “The Jihadist Front in Idlib Can Collapse at Any Moment,” RT Online (Arabic), Sept. 14, 
2018, https://ar.rt.com/ksb4, which asserts that “Russia has warned the United States against a strike in Syria and the 
invocation of a chemical attack fabricated by the fighters.”

https://www.cepa.org/putins-dark-ecosystem
https://www.facebook.com/RTArabicKnowledge/
http://bit.ly/2zXtUNw
http://bit.ly/2zXtUNw
http://bit.ly/2Pu8KRD
http://bit.ly/2TixoD4
http://cnnpressroom.blogs.cnn.com/2016/07/11/new-ipsos-affluent-survey-middle-east-results-cnn-is-the-middle-easts-1-international-news-channel/
http://cnnpressroom.blogs.cnn.com/2016/07/11/new-ipsos-affluent-survey-middle-east-results-cnn-is-the-middle-easts-1-international-news-channel/
https://www.ipsos.com/en/lebanon-2016-tv-audience-measurement
https://www.ipsos.com/en/lebanon-2016-tv-audience-measurement
https://www.thenational.ae/world/the-americas/arabic-tv-station-al-hurra-should-have-rivalled-al-jazeera-but-has-yet-to-find-its-voice-1.617037
https://www.thenational.ae/world/the-americas/arabic-tv-station-al-hurra-should-have-rivalled-al-jazeera-but-has-yet-to-find-its-voice-1.617037
https://www.bbg.gov/networks/mbn/
https://www.bbg.gov/networks/mbn/
https://www.bbg.gov/networks/mbn/
http://bit.ly/2FsYTqN
http://bit.ly/2FsYTqN
https://www.alexa.com/siteinfo/rt.com#?sites=rt.com
https://www.arabyouthsurvey.com/findings.html
https://www.youtube.com/watch?v=7mWo9YSCw_A
https://www.youtube.com/watch?v=7mWo9YSCw_A
http://bit.ly/2Do860S
http://bit.ly/2PBe3i7
https://www.youtube.com/watch?v=4OFVsoc_P9Y
https://www.arabyouthsurvey.com/pdf/whitepaper/en/2018-AYS-White-Paper.pdf
https://www.arabyouthsurvey.com/pdf/whitepaper/en/2018-AYS-White-Paper.pdf
http://bit.ly/2zbIcdS
https://ar.rt.com/khpv
http://bit.ly/2FtyxEV
http://bit.ly/2Do860S
https://ar.rt.com/ki1w
https://ar.rt.com/ki1w
https://twitter.com/RTarabic/status/1014874863184633856
https://sptnkne.ws/j9et
https://ar.rt.com/kgrg
https://ar.rt.com/krst
https://ar.rt.com/krst
https://ar.rt.com/kqw7
https://ar.rt.com/kwwy
https://ar.rt.com/ksb4


16 THE WASHINGTON INSTITUTE FOR NEAR EAST POLICY 

B O R S H C H E V S K A Y A  & C L E V E L A N D

45. “Rouhani: We Are Waiting for EU Proposals,” RT Online (Arabic), July 2, 2018, https://ar.rt.com/kgdq; “Rouhani: There is 
no Point in any Talks under Sanctions,” RT Online (Arabic), Aug. 6, 2018, http://ar.rt.com/km52. 

46. “Egyptian Foreign Minister: There Are No Military Solutions to the Crises of Syria and Libya,” RT Online (Arabic), July 4, 
2018, https://ar.rt.com/kgvy. 

47. See, e.g., “Egypt Launches Its First Ads from Russia,” RT Online (Arabic), June 18, 2018, https://ar.rt.com/kdyw.

48. “Egypt: A New Resolution Treats the Sudanese like the Egyptians,” RT Online (Arabic), July 5, 2018, https://ar.rt.com/kh1e.

49. “RT.com Traffic Statistics,” Alexa, https://www.alexa.com/siteinfo/rt.com#?sites=rt.com. 

50. See “The Inauguration of the First Line of Electric Cars in Egypt,” RT Online (Arabic), July 2, 2018, https://ar.rt.com/kgdt; 
“13 People Killed and 6 Injured in Traffic Accident in Egypt,” RT Online (Arabic), July 6, 2018, https://ar.rt.com/kh5t.

51. “Egypt…Promotion for a Large Number of Judges,” RT Online (Arabic), Aug. 7, 2018, https://ar.rt.com/km9z. 

52. “Egyptian Takes Revenge on Daughter’s Rapist Inside Public Prosecutor’s Office,” RT Online (Arabic), Aug. 8, 2018, 
https://ar.rt.com/kmi5. 

53. “Egypt Slams Russia Today over Halayeb Poll, Cancels Foreign Minister Interview with TV Channel,” Ahram Online, May 12, 
2018, http://bit.ly/2K8v9xW.

54. “Israeli Army: We Downed...” RT Online (Arabic), July 11, 2018, https://ar.rt.com/ki1w.

55. “Increased Trade Between Russia and Palestine,” Sputnik Arabic, Nov. 7, 2018, https://sptnkne.ws/jXhd.

56. See, e.g., “Erdogan’s Advisor: The Saudi Narrative Was Hastily Prepared and Does Not Explain How Khashoggi Was 
Killed,” RT Online (Arabic), Oct. 22, 2018, https://ar.rt.com/kyjf; “Trump: I’m Not Happy with the Way in Which Saudi 
Arabia Handled Khashoggi’s Death,” RT Online (Arabic), Oct. 20, 2018, https://ar.rt.com/kyb4; “Nasrallah Comments on 
the Khashoggi Incident and Directs a Message to the Saudi Government,” Sputnik Arabic, Oct. 19, 2018, https://sptnkne.
ws/jPkh; “Lavrov Welcomes a Saudi-Turkish Agreement Concerning the Investigation into Khashoggi’s Disappearance,” 
RT Online (Arabic), Oct. 16, 2018, https://ar.rt.com/kxlu; and “The Saudi Public Prosecution Responds to a Question 
Regarding the Role of Muhammad bin Salman in the Killing of Khashoggi,” RT Online (Arabic), Nov. 15, 2018, https://
ar.rt.com/l2fb.

57. “Khashoggi’s Family Denies a Statement on a Position Attributed to It by the Media,” RT Online (Arabic), Oct. 17, 2018, 
https://ar.rt.com/kxoz; “Sabq Publishes Statement Regarding Reuters Report on Immunity of Saudi Consulate in Istanbul,” 
RT Online (Arabic), Oct. 17, 2018, https://ar.rt.com/kxsh.

58. “Khashoggi’s death. A dangerous U.S. statement puts Saudi crown prince Muhammad bin Salman in a difficult situation,” 
RT Arabic (@RTarabic), Oct. 21, 2018, 8:59 a.m., https://twitter.com/RTarabic/status/1054039462576033793. 

59. “A Journalist Reveals Trump’s Order to Liquidate Assad,” RT Online (Arabic), Sept. 4, 2018, https://ar.rt.com/kqqp. 

60. “Bloomberg: Washington’s Sanctions Help Putin Accomplish a Goal He Has Pursued for 20 Years!” RT Online (Arabic), 
Sept. 23, 2018, https://ar.rt.com/ktsh. 

61. For the ongoing series “NATO Expansion in the World (5),” see Sputnik Arabic, accessed Nov. 15, 2018, http://bit.
ly/2QPa7H2.

62. “Stoltenberg: ‘NATO’ Is Not Responsible for What Happened in Libya,” Sputnik Arabic, Nov. 13, 2018, https://sptnkne.
ws/jZke.

63. “Will Chancellor Angela Merkel lose her post because of the immigration dispute with her coalition partner?” https://twitter.
com/RTarabic/status/1013807262111019011.

64. “Putin Talks with the Jordanian Monarch, Discusses a Settlement in Syria,” Sputnik Arabic, Aug. 21, 2018, https://sptnkne.
ws/jKhe. 

65. “Stalin Killed in a Political Coup! Critical Files Surface Publicly for the First Time,” YouTube video, 25:49, posted by “RT 
Arabic,” Aug. 8, 2018, http://bit.ly/2DLqQYU.

66. Ofer Aderet, “After Russian Pressure, AP Issues Correction on ‘Nazi-Soviet Alliance,’” Haaretz, Sept. 13, 2018, http://bit.
ly/2zh5leG.

67. For the redfish YouTube channel, see http://bit.ly/2Dsd4td. 

68. For the Facebook and Twitter pages, see https://www.facebook.com/inthenow/ and https://twitter.com/inthenow_
tweet?lang=en.

https://ar.rt.com/kgdq
http://ar.rt.com/km52
https://ar.rt.com/kgvy
https://ar.rt.com/kdyw
https://ar.rt.com/kh1e
https://ar.rt.com/kgdt
https://ar.rt.com/kh5t
https://ar.rt.com/km9z
https://ar.rt.com/kmi5
http://bit.ly/2K8v9xW
https://ar.rt.com/ki1w
https://sptnkne.ws/jXhd
https://ar.rt.com/kyjf
https://ar.rt.com/kyb4
https://sptnkne.ws/jPkh
https://sptnkne.ws/jPkh
https://ar.rt.com/kxlu
https://ar.rt.com/l2fb
https://ar.rt.com/l2fb
https://ar.rt.com/kxoz
https://ar.rt.com/kxsh
https://twitter.com/RTarabic/status/1054039462576033793
https://ar.rt.com/kqqp
https://ar.rt.com/ktsh
http://bit.ly/2QPa7H2
http://bit.ly/2QPa7H2
https://sptnkne.ws/jZke
https://sptnkne.ws/jZke
https://twitter.com/RTarabic/status/1013807262111019011
https://twitter.com/RTarabic/status/1013807262111019011
https://sptnkne.ws/jKhe
https://sptnkne.ws/jKhe
http://bit.ly/2DLqQYU
http://bit.ly/2zh5leG
http://bit.ly/2zh5leG
http://bit.ly/2Dsd4td
https://www.facebook.com/inthenow/
https://twitter.com/inthenow_tweet?lang=en
https://twitter.com/inthenow_tweet?lang=en


P O L I C Y  N O T E  57  17

R U S S I A ’ S  A R A B I C  P R O P A G A N D A

69. The Inside Syria Media Center website has moved from https://en.insidesyriamc.com/ to https://insidesyriamcen.word-
press.com.

70. Holger Roonemaa and Inga Springe, “This Is How Russian Propaganda Actually Works In The 21st Century,” Buzzfeed, Au-
gust 29, 2018, https://www.buzzfeednews.com/article/holgerroonemaa/russia-propaganda-baltics-baltnews?utm_term 
=.tzW95B8KZp#.tzW95B8KZp.

71. Jack O. Nassetta and Ethan P. Fecht, All the World Is Staged: An Analysis of Social Media Influence Operations Against 
U.S. Counterproliferation Efforts in Syria, Occasional Paper 37 (Monterey, CA: Center for Nonproliferation Studies, 2018). 

72. “Washington Warns Tehran of the Biggest Mistake,” RT Online (Arabic), Aug. 6, 2018, https://ar.rt.com/km49.

73. “Washington Threatens to Close the Strait of Hormuz...” (in Arabic), Aliwaa, http://bit.ly/2rFuThA; “Washington Warns 
Tehran of the Biggest Mistake,” Akhbaar, http://www.akhbaar.org/home/2018/8/247225.html. 

74. J.-B. Jeangène Vilmer et al., Information Manipulation: A Challenge for Our Democracies, report by the Policy Planning 
Staff (CAPS) of the Ministry for Europe and Foreign Affairs and the Institute for Strategic Research (IRSEM) of the Ministry for 
the Armed Forces (Paris, Aug. 2018), p. 160, http://bit.ly/2Fmgpg6.

75. “Top 10 Findings,” https://www.arabyouthsurvey.com/findings.html.

76. Vilmer et al., Information Manipulation, http://bit.ly/2Fmgpg6.

77. Ibid., p. 24. 

78. Christopher Paul and Miriam Matthews, The Russian “Firehose of Falsehood” Propaganda Model, Perspective (RAND Cor-
poration, 2016), http://bit.ly/2qQuIQb.

79. Arch Puddington, Breaking Down Democracy: Goals, Strategies, and Methods of Modern Authoritarians (Washington DC: 
Freedom House, 2017), chap. 4, available at http://bit.ly/2zWMmpx.

80. World Economic Forum, Outlook on the Global Agenda 2014 (Cologny/Geneva, 2013), pp. 28a–29b, http://bit.
ly/2zhhTTr. 

81. Keir Giles, Russia’s “New” Tools for Confronting the West: Continuity and Innovation in Moscow’s Exercise of Power (Lon-
don: Royal Institute of International Affairs, 2016), p. 35, http://bit.ly/2Tlfxv2.

https://en.insidesyriamc.com/
https://insidesyriamcen.wordpress.com
https://insidesyriamcen.wordpress.com
https://www.buzzfeednews.com/author/holgerroonemaa
https://www.buzzfeednews.com/author/ingaspringe
https://ar.rt.com/km49
http://bit.ly/2rFuThA
http://www.akhbaar.org/home/2018/8/247225.html
http://bit.ly/2Fmgpg6
https://www.arabyouthsurvey.com/findings.html
http://bit.ly/2Fmgpg6
http://bit.ly/2qQuIQb
http://bit.ly/2zWMmpx
http://bit.ly/2zhhTTr
http://bit.ly/2zhhTTr
http://bit.ly/2Tlfxv2


THE WASHINGTON INSTITUTE FOR NEAR EAST POLICY 
1111 19TH STREET NW • WASHINGTON, DC 20036
WWW.WASHINGTONINSTITUTE.ORG

ANNA BORSHCHEVSKAYA is  
a senior fellow at The Washing-
ton Institute, focusing on Russia’s 
policy toward the Middle East. 
A doctoral candidate at George 
Mason University, she is also a 
fellow at the European Founda-
tion for Democracy. Her analysis 
is published widely in venues 
such as Foreign Affairs, The Hill, 
The New Criterion, the Middle 
East Quarterly, and Forbes. She is 
the author of the February 2016 
Institute monograph, Russia in the 
Middle East.

CATHERINE CLEVELAND is 
a  Washington Institute senior 
fellow and editor of Fikra Forum. 
She recently received a master’s 
degree in Middle East Studies 
from the University of Chicago.

About the Authors


