
Through the Veil
The Role of Broadcasting in U.S. 
Public Diplomacy toward Iranians

Mehdi Khalaji

Policy Focus #68  |  April 2007



All rights reserved. Printed in the United States of America. No part of this publication may be reproduced or 
transmitted in any form or by any means, electronic or mechanical, including photocopy, recording, or any infor-
mation storage and retrieval system, without permission in writing from the publisher.

© 2007 by the Washington Institute for Near East Policy

Published in 2007 in the United States of America by the Washington Institute for Near East Policy,  
1828 L Street NW, Suite 1050, Washington, DC 20036.

Design by Daniel Kohan, Sensical Design and Communication
Front cover: Images from Voice of America’s Persian-language broadcasting arm, one of several government-
funded initiatives aimed at reaching Iranians. Copyright 2007 Voice of America.



Mehdi Khalaji� is the Next Generation fellow at The Washington Institute, focusing on the role of politics in con-
temporary Shiite clericalism in Iran and Iraq. From 1986 to 2000, he trained in the seminaries of Qom, the tradi-
tional center of Iran’s clerical establishment. He has also served on the editorial boards of two prominent Iranian 
periodicals, worked for the BBC’s Persian Service, and produced for Radio Farda, the Persian-language service of 
the U.S. government’s Radio Free Europe/Radio Liberty. Currently, he is completing a doctorate in Shiite theol-
ogy and exegesis at the Sorbonne in Paris.

n  n  n

 
The opinions expressed in this Policy Focus are those of the author and not necessarily those of the Washington 
Institute for Near East Policy, its Board of Trustees, or its Board of Advisors.

About the Author





Table of Contents

Introduction .  .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   . 1

Media in the Islamic Republic.  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .                                                    2

U.S.-Sponsored Persian-Language Media .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .                                             5

European Public Diplomacy toward Iran.  .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .  16

Private Persian Media outside Iran.  .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .  18

Conclusion.  .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .  19





The Washington Institute for Near East Policy� �

T h e  pa s t  d e c a d e�  of American involvement in 
the Middle East has highlighted the invaluable role of 
public diplomacy, especially toward Iran. The objec-
tive of public diplomacy is primarily to explain U.S. 
regional policies, diplomatic initiatives, and impera-
tives and, in turn, to justify those actions for the target 
audience, whether it is the average Iranian citizen or 
the Iranian elite. The most visible and important part 
of U.S. public diplomacy occurs through radio and 
television broadcasts; however, not all U.S. broadcast-
ing has a public diplomacy mission. Whereas the Voice 
of America (VOA), for example, has historically car-
ried out a direct public diplomacy mission, Radio Free 
Europe/Radio Liberty (RFE/RL) has served as a “sur-
rogate broadcaster,” giving audiences in target coun-
tries the kind of information that their own domestic 
media should have provided if they were free to do so. 
In the case of Iran, while the VOA has a long history 
of broadcasting to Iran as a public diplomacy outlet, 
RFE/RL’s Radio Farda (which means “tomorrow”) 
was established in 2002 to act primarily as a surrogate 
broadcaster. After concerted public diplomacy and 
broadcasting efforts toward Iran, an assessment of their 
success in communicating the desired message to the 
Iranian public is well warranted.

This study scrutinizes the problems that the United 
States faces in its public diplomacy with Iran by 
looking at various aspects of communication. What 
motivates the study is that an improvement in public 
diplomacy and broadcasting for Iranians would help 
the United States play a more important role in influ-
encing trends and events not only in Iran but also 
throughout the region. 

The paper first examines two initiatives that took 
place during the last decade: Radio Farda and VOA’s 
Persian Television. Second, it examines European pub-
lic diplomacy initiatives toward Iran—more specifically, 
three radio stations: the British Broadcasting Company 
(BBC) Persian service in London, Persian Radio France 
Internationale (RFI) in Paris, and Persian Deutsche 
Welle (DW) in Bonn. Analyzing different European 
broadcasting efforts toward Iran provides a better pic-
ture of the foreign information sources available to the 
Iranian audience. With a clearer understanding of the 
Iranian media market, the peculiarities and weaknesses 
of American broadcasting to the Islamic Republic can 
more easily be appraised. Finally, this study briefly 
explores the Iranian radio and television channels run 
by Iranian-origin private citizens who reside in the 
United States, mainly in Los Angeles.

Introduction



�� Policy Focus #68

S i n c e  t h e  e s ta b l i s h m e n t�  of the Islamic 
Republic, the Iranian regime has tried to eliminate 
the plurality of information sources available by con-
trolling the media within the country. It has also done 
its best to stop the flow of information from foreign 
Persian sources into the country. Initially, this strat-
egy was based on the uncompromising revolutionary 
Islamic stance. However, the emergence of a new gen-
eration after the Iraq-Iran War has forced the Iranian 
government to consider a change in its media policy. 
This new generation did not experience an atmosphere 
ripe with revolutionary fervor and idealistic promises 
of an Islamic utopia. Younger Iranians could not con-
nect with those notions and were looking for a way to 
meet their needs, never considered in the first decade 
or so after the revolution. The world of the new Iranian 
generation can now be understood through its weblogs 
as well as the dynamism of a developed underground 
culture in Iran. The new generation’s perception of 
notions such as religion, politics, freedom, justice, and 
progress is fundamentally different from that of their 
parents’ older, idealistic, and revolutionary generation. 

As a result, in the 1990s the government needed to 
partially address the concerns of the younger generation, 
even if that meant compromising some of its founding 
ideals. Hamshahri, affiliated with Tehran authorities 
under the supervision of Qolam Reza Karbaschi, and 
Iran, associated with the Islamic Republic News Agency 
(IRNA), were two newspapers created to respond to 
those new needs. After the death of Ayatollah Ruhollah 
Khomeini, the founder of the Islamic Republic, Ayatol-
lah Ali Khamenei immediately overhauled the regime’s 
media policy by appointing Ali Larijani as the head of 
Islamic Republic Radio and Television (Seda va Sima-ye 
Jomhouri-e Eslami), increasing the budget of the organi-
zation and politically supporting it. During his tenure of 
almost ten years, Larijani tremendously expanded radio 
and television channels and added a twenty-four-hour 

news service. The new variety of entertainment pro-
grams—such as films, television serials, and sports pro-
grams aimed at making state radio and television a little 
more attractive for Iranian audiences—was a response to 
the new generation’s needs and tastes. 

With the exception of Salam newspaper, which 
was mildly critical of the government’s economic and 
political policies, the majority of the regime’s efforts in 
terms of media development were within the bounds 
of the Islamic Republic’s ideological framework. Most 
media outlets tended to focus on social and cultural 
issues rather than political ones. But even the treat-
ment of social and cultural problems or youth-focused 
entertainment by these new media remained ideologi-
cally acceptable by not challenging the basic principles 
of the Islamic Republic’s constitution, the Supreme 
Leader, or Islamic law as interpreted by the dominant 
Shiite clergy.

The reform movement that led to the ascendancy of 
Muhammad Khatami also released newfound energy, 
which had been confined in Iranian society since 1980. 
The press flourished, and dozens of previously restricted 
newspapers and magazines filled the newsstands. But less 
than two years after Khatami’s 1997 election as president, 
by direct order of the Supreme Leader, Iranian judiciary 
officials started to close more than 100 independent or 
proreformist newspapers and periodicals. When Mah-
moud Ahmadinezhad was elected president in 2005, 
the regime’s attempts to shut down the “contaminated” 
cultural environment intensified. While increasing the 
pressure on journalists, it began to apply more severe 
censorship of cultural outlets and manifestations, includ-
ing the press.1 Ahmadinezhad’s administration extended 
censorship into cyberspace, mandating that each website 
obtain governmental permission before beginning oper-
ation. Consequently, Iranian internet users are denied 
access to thousands of websites, including news web-
sites designed specifically for their consumption, such 

1.	 Reporters without Borders and other international institutions have issued numerous reports regarding regime censorship of, and attacks on, journalists.

Media in the Islamic Republic



Through the Veil: The Role of Broadcasting in U.S. Public Diplomacy toward Iranians� Mehdi Khalaji

The Washington Institute for Near East Policy� �

as BBC Persian and Radio Farda websites. In addition, 
Radio Farda’s broadcasts have been jammed, Soviet style, 
almost from their inception.

In such a context, launching foreign-based media 
for Iran—whether in the form of websites or radio 
and television—is a difficult endeavor. Under such 
rigid government control, unfiltered information 
reaches the market only with difficulty. Given that Ira-
nian journalists are not allowed to report for foreign 
Persian-language media, the foreign media either are 
confined to state sources, which are often unreliable, 
or must rely on clandestine reports of a few journalists 
inside Iran. At the same time, the foreign media have 
to fight technical problems caused by the government’s 
deliberate interference with and disruption of both ter-
restrial transmissions and websites. Periodic attempts 
have been made to block even satellite transmissions, 
both with the help of Cuba, which can disrupt signals 
emanating from the United States, and on the ground 
in Iran, using technology hazardous to the health of 
the urban population.

An additional challenge facing foreign media in Iran 
is the prevalence of “the discourse of independence or 
sovereignty,” which presumes that the Iranian failure to 
achieve a democratic regime stems from the interven-
tions and machinations of foreign powers. This colo-

nial-era belief has strongly influenced Iranian politics 
and foreign relations for more than a century. Some 
historical events helped reinforce the “independence” 
discourse in the aftermath of World War II, including 
the U.S. role in the coup against Muhammad Mossadeq 
in 1953 that brought the shah back to power. This dis-
course, which for the most part is understood within 
a Marxist conceptual framework, still predominates 
in Iranian political thought, causing difficulties, mis-
understandings, and mistrust of the West.2 The com-
bination of the Marxist notion of independence with 
Islamic ideological ambitions and hostility toward the 
West has exacerbated the Iranian people’s mistrust of 
everything that comes from, or is associated with, a 
Western ideological package.3 Nevertheless, some mar-
ginal Iranian intellectuals have started to criticize the 
prevailing independence discourse as a cliché that is 
neither pragmatic nor realistic.

In Iran, the media are often perceived as a means of 
propaganda effectively controlled by the government. 
This skeptical attitude applies also to foreign Persian-
language media, especially those run by countries heavily 
involved in the Middle East. Hence, not only ordinary 
Iranian people but also Iranian elites have always per-
ceived U.S. Persian-language media as a potential propa-
ganda tool for reinforcing U.S. policies toward Iran.4 

2.	 On March 17, 2000, Madeleine Albright, former secretary of state, apologized for the role of the United States in the coup. Full text of her speech avail-
able online (http://secretary.state.gov/www/statements/200/000317.html).

3.	 Among critics of “national sovereignty” in its old perception, two Iranian scholars and writers were influential: Mousa Ghaninezhad, professor of eco-
nomics at the University of Tehran, and Morteza Mardiha, a sociologist who was expelled from the university by President Ahmadinezhad’s administra-
tion and is not allowed to teach. 

4.	 In fact, some Americans look at government-supported Persian-language media as a means of propaganda. In February 8, 2007, in a letter to President 
George Bush, Sen. Tom Coburn (R–Okla.) criticized VOA for some statements made on it by its hosts and anchors that were based on a research paper, 
“A Study of USG Broadcasting into Iran,” written by a Persian-speaking U.S. government employee at the request of the National Security Council and 
Iran (Interagency Steering Group).

		  Although it makes some good points about shortcomings in U.S.-funded Persian-language broadcasting, the study does not appear sympathetic to 
the idea that the media should be impartial and objective. Many points mentioned in this report seem to be factually correct, including lack of profession-
alism, but the report’s criticism of Radio Farda for using IRNA or other Iranian news agencies and newspapers does not match with journalistic criteria. 
Instead of suggesting that Radio Farda’s broadcaster use a selective approach to Iranian state sources, the report implies that any use of these sources is 
wrong. For some news, such as statements of Iranian officials, the main sources used by most Western media are Iranian state sources. Therefore, profes-
sional instruction should be given about how to use each news agency, because completely ignoring state news agencies is not acceptable in journalism. 
The report also complains that Radio Farda’s normal coverage of the views inside Iran “seems to vary between sympathetic and neutral with respect to 
the regime.” This judgment is unfair. Many opposition groups and individuals with different agendas have the opportunity to express their views on 
Radio Farda. Nevertheless, a professional radio station has to try to be neutral with respect to any country. It has to use neutral language and balanced 
analysis and reflect different viewpoints. Professional journalism spreads democracy and proves how media work in a democratic country. The problem 
with Radio Farda is that lack of efficient editorial supervision has permitted some programs to seem loyal to the Iranian government, others to support 
American neoconservatives, and others to be impartial. In Radio Farda as well as VOA, this lack of professionalism has created massive confusion about 
whether these media are new conservative propaganda against Iran or American media that support the Iranian regime.

		  In brief, the report gathered cases that show some guests on VOA shows or Radio Farda programs criticized the human rights situation in the United 
States or President Bush’s policy, but it completely ignored the cases that demonstrate the balanced news segments or programs aimed at supporting the 
position of the U.S. government, but not in a journalistic style. 



Mehdi Khalaji � Through the Veil: The Role of Broadcasting in U.S. Public Diplomacy toward Iranians

�� Policy Focus #68

This perception does not distinguish between 
major, hard news and analysis and simple nonpoliti-
cal stories and features. Everything is viewed as part 
of Washington’s propaganda strategy. Even though an 
editorial team of Iranian broadcasters trying to abide 
by Western standards of journalism makes routine 
daily planning decisions for production, recipients of 
the message assume that U.S. officials decide on and 
observe every detail of all programs. This kind of per-
ception, which both the Iranian broadcasters working 
for U.S.-financed Persian media and American offi-
cials often ignore, is a major hindrance to increasing 
the effectiveness of broadcasting to Iran. And because 
decisions made by the media are, rightly or wrongly, 
regarded as a part of the U.S. diplomatic strategy, the 
image of the U.S. government itself is at stake. 

Moreover, the diplomatic break between Iran and 
the United States and the restrictive political envi-
ronment in Iran have hindered America’s ability to 
conduct a precise analysis or closely watch the effect 
of its public diplomacy on Iranians. Because of the 
lack of open and direct access to Iranians, American 
researchers, officials, media producers, and even jour-
nalists in the U.S. Persian-language media are unable 
to see with full clarity the effects of their labors or 
to know whether their efforts are benefiting both 
the conveyer and recipient. At times, the conveyer 
may feel that the message is lost after transmission. 
In comparison with the Cold War era, the effect of 
broadcasts to Iran is now easier to assess, but it is still 
much more difficult to do there than in other parts 
of the world.



The Washington Institute for Near East Policy� �

T h e  U. S .  g o v e r n m e n t– s p o n s o r e d�  Persian-
language media consist of Radio Farda, the Persian sec-
tion of Voice of America, and the State Department’s 
Persian-language website. Whereas VOA is a govern-
ment organization, Radio Farda is considered a gov-
ernment-sponsored broadcasting organization as its 
annual budget is allocated by the U.S. Congress.1

Radio Farda: Background
Radio Farda is a radio station that broadcasts news 
and music to Iranian audiences through medium-wave 
(AM), short-wave, satellite, and internet transmis-
sions. As a joint project between Radio Free Europe/
Radio Liberty and VOA, Radio Farda was launched in 
December 2002. It broadcasts more than nine hours of 
information programs, news, and features, and the rest 
is Iranian and Western pop music. The RFE/RL team 
based in Prague, Czech Republic, manages the infor-
mation blocks for sixteen hours of the twenty-four-
hour cycle, and the VOA team based in Washington, 
D.C., manages the other eight hours.

Radio Farda is a project similar to Radio Sawa, 
an Arabic-language radio station funded by the U.S. 
government. Both stations’ goal is to provide what 
they claim is balanced news and information, along 
with popular music for young people between fif-
teen and thirty years of age. Both are controlled by 
the Broadcasting Board of Governors (BBG), which 
is the independent federal agency responsible for all 
U.S. government and government-sponsored, non-
military international broadcasting. Voice of Amer-
ica, al-Hurra Television, Radio Sawa, Radio Farda, 
and Radio Free Europe/Radio Liberty are among the 
media that work under BBG supervision. To launch 
Radio Farda, the BBG decided to end the previous 

Persian-language radio programs of RFE/RL, using 
their staff members to form two-thirds of the Radio 
Farda team. Radio Azadi, the Persian section of RFE/
RL, was launched in 1998 and had been broadcast-
ing three hours of news and analysis programs daily 
for an elite Iranian audience. Radio Azadi’s old-fash-
ioned broadcasting style, including long interviews or 
long monologues on Persian classical literature, kept 
it from attracting a large audience, especially among 
young Iranians. Critics accused Radio Azadi of being 
tremendously influenced by the reform movement in 
Iran, namely, Muhammad Khatami and his follow-
ers within the government. As a result of being called 
pro-Khatami in its news and political features, Radio 
Azadi was unable to bring a strong, new indepen-
dent professional voice to Persian-language media or 
to gain the professional credibility attained by some 
other foreign-operated radio stations.

The Radio Farda initiative took place when few 
news/music radio or television stations were broad-
casting in Persian. One state-operated FM radio sta-
tion inside Iran—Radio Payam (which means “mes-
sage”), launched many years before Radio Farda began 
broadcasting—carries hourly newscasts and govern-
ment-vetted Iranian pop and classic music. Both music 
and news meet the existing censorship rules. Therefore, 
launching a censorship-free and professional news/
music radio station seemed to be a great idea with no 
real competition. But after a few years, other news/
music radio stations were created outside Iran, and 
their programs were transmitted either through the 
internet, by short-wave signal, or both. In addition, sat-
ellite broadcasts emerged from outlets such as Amster-
dam-based Radio Zamaneh, which is sponsored by the 
Dutch government. The only advantage Radio Farda 

1.	 On February 16, 2006, the administration requested $75 million for democracy promotion in Iran as part of a supplemental fiscal year (FY) 2006 
appropriation. From this amount, $36.1 million has been allocated for Voice of America-Television and Radio Farda broadcasting ($13.9 million less 
than requested). Of these funds, Radio Farda will receive $14.7 million. According to a Congressional Research Service (CRS) report, Radio Farda costs 
about $7 million per year. VOA Persian-language services (radio and television) also operate to Iran at a combined cost of about $10 million per year. The 
administration requested another $75 million in democracy promotion funds for FY 2008. For more detail, see Kenneth Katzman, Iran: U.S. Concerns 
and Policy Responses, CRS Report for Congress, updated March 13, 2007. Available online (http://fpc.state.gov/documents/organization/82494.pdf ).

U.S.-Sponsored Persian-Language Media



Mehdi Khalaji � Through the Veil: The Role of Broadcasting in U.S. Public Diplomacy toward Iranians

�� Policy Focus #68

still has is its medium-wave transmissions, which are 
often jammed by the regime but have some reach in 
certain regions of the country.

Radio Farda’s situation cannot be realistically exam-
ined without having a picture of the current crisis in 
RFE/RL itself. 

RFE/RL’s Crisis: Strategy 
and Management
Although RFE/RL’s mission is still important, espe-
cially in connection with the long battle against reli-
gious extremism and its root causes, the organiza-
tion has been falling behind in executing its mission 
because of a crisis of leadership and gradually dimin-
ishing resources. RFE/RL still has a unique human tal-
ent pool and an unparalleled network of bureaus and 
journalists in its broadcast target region that can be 
extremely useful in helping democratization and U.S. 
public diplomacy. But the current crisis will inevitably 
weaken these hard-amassed resources, which even now 
are underused in many ways.

RFE/RL has been unable to effectively meet two 
important challenges that have arisen in the region. 
First, a series of political crises in the Middle East—
including Iran, Iraq, Lebanon, and the Palestinian ter-
ritories—and religious extremism have added a critical 
dimension to its mission of providing objective and 
comprehensive news and analysis and thus helping the 
establishment of democratic institutions. Second, local 
media, especially television, have advanced in the target 
region in terms of providing varied entertainment pro-
grams (although not much objective news). This trend 
has made radio—especially foreign broadcasts—less 
important, particularly where the means of delivering 
the signal is limited to short wave.

These challenges complicate the task of the BBG. 
Until recent years, the role of the BBG and its predeces-
sor the Board for International Broadcasting had always 
been to provide general guidance and to secure the 
resources necessary for U.S. international broadcasters to 
carry out their missions. However, some of the American 
broadcasting directors now complain that since 2001, 
the BBG has done more micromanaging than providing 
proper overall guidance and reasonable resources. Many 

critics compare the BBG today to a parent-teacher asso-
ciation that, instead of raising funds for the school, tries 
to act as the principal and head teacher.

The BBG has failed to convince the administra-
tion and Congress to increase its funding sufficiently, 
to the point where it has even fallen behind inflation. 
The current RFE/RL budget has remained constant 
at about $70 million for the past twelve years, while 
numerous new projects have been added to the over-
stretched organization. Thus, today the budget is half 
of what it was in 1996, considering inflation and the 
decreased value of U.S. currency. 

Politics appears to have been part of the problems 
facing the BBG. From 2001 to 2005 the president of 
RFE/RL was a Democrat, and did not receive much 
support from the Republican chairman of the BBG. 
This situation was contrary to the accepted practice of 
replacing the president after a change of administration 
in Washington. Moreover, RFE/RL remained without 
a president from mid-2005 until February 2007, which 
is a remarkable indicator of the BBG’s dysfunction.

The political crisis in the region and tougher com-
petition from local media are independent factors that 
the BBG and RFE/RL management must deal with. 
They require more resources and expertise on the issues 
and countries involved, as well as strategic manage-
ment. Both the BBG and RFE/RL leadership seem to 
be weak in providing these essential tools. 

U.S. international broadcasting entities have always 
aimed to have the strongest possible effect in their 
target countries, often through a strategy of influenc-
ing the opinion makers of their target countries—not 
so much the masses. After the Cold War, numerous 
former dissidents and post-Communist leaders testi-
fied that their countries’ elites were deeply influenced 
by RFE/RL broadcasts. The need to have a strong 
impact became even more important in the post–Cold 
War era; as societies opened up, competition began 
and the need increased to show relevance in the new 
market conditions. By the 1990s, annual surveys were 
conducted in most target countries, and a clear picture 
of weaknesses and strengths emerged. The first efforts 
to recalibrate the products to meet market demands 
began. Nevertheless, a clear dictum existed at RFE/



Through the Veil: The Role of Broadcasting in U.S. Public Diplomacy toward Iranians� Mehdi Khalaji

The Washington Institute for Near East Policy� �

RL: “We can never be a fully commercial broadcaster, 
and it is not our mission to just sell entertainment. We 
must remain the best news provider.” 

By 2001, the BBG was much influenced by a new 
member, Norm Pattiz, who brought his private-sector 
experience to bear. By 2002, the BBG was saying loud 
and clear, “We want to see numbers … we do not care 
if you have a strong impact on the elites of a country; 
we want the masses.” The slogan became “marrying the 
mission to the market.” It sounded nice and challeng-
ing, but the following issues were not fully addressed:

n	 Unlike popular music stations, informative news/talk 
radio programs always have a more limited audience. 
Making audience numbers the overwhelming crite-
ria casts a shadow over other important measures of 
success, such as the less tangible effect of RFE/RL on 
local elites and the local media.

n	 Audience numbers depend as much on program 
delivery as on the quality of the programs made. If 
the best program is only on short wave, then it can 
never gain double-digit ratings. As the pressure 
increased to show numbers, however, rebroadcast 
funds remained essentially frozen. 

n	 The emphasis on audience numbers and its link to 
possible budgetary rewards led to false strategies 
of gaining name recognition by simply being on a 
local television station for ten minutes a day even 
if no meaningful content was delivered. Thus, the 
VOA resorted to short daily television programs 
carried by local stations, which helped increase vis-
ibility and audience numbers, but these programs 
were more like advertising spots than serious news 
and analysis. As discussed later in this chapter, pro-
duction of a short news segment is often more dif-
ficult than producing a longer one. If the decision is 
made to emphasize short news segments, then pre-
paring the news will require more resources, more 
professional training, and especially more careful 
editorial supervision. It is by no means apparent 
that these implications of the shift to shorter seg-
ments were thought through.

n	 With dwindling resources, micromanagement by the 
BBG, and a weakened leadership, RFE/RL began 
improvising. In the meantime, the BBG gave con-
tradictory signals about priorities. The answer to the 
ultimate question—What is the mission?—remains 
unclear. Is the mission to get a little bit of news to 
the largest possible audience or to bring serious news 
programs to the attentive public?

In sum, the commercial approach to public diplomacy 
and emphasis on quantity rather than quality create a 
serious challenge for efforts to simultaneously attract 
political elites and the politically attentive public in 
target countries. Fulfilling the dual mission requires 
particularly close attention to the quality of the news 
broadcasts, especially when faced with increased com-
petition from the internet and other news sources. 

Radio Farda’s Organizational 
Weakness
 As Radio Farda was launched, the Iranian people 
showed two visible reactions. First, the programming 
format of the new station, continuous pop music and 
news, was seen as a novelty and created a lot of inter-
est and curiosity among Iranians. Second, this initia-
tive was seen by many as part of a more assertive U.S. 
policy in the region. The coming Iraq war was obvious, 
and Iranians saw Radio Farda as the beginning of a U.S. 
push against Iran.

Radio Farda succeeded in gaining a larger audience 
than its predecessor, Radio Azadi. To be sure, according 
to surveys, many more people listen to Radio Farda for 
its music than its news. The station has had a net gain of 
news listeners compared with Radio Azadi—Farda has 
close to three times the audience of its predecessor—but 
the difference in numbers is not very big. Radio Farda’s 
medium-band broadcasting is one of the factors that has 
created a larger audience compared with Radio Azadi. 
A medium-wave signal, when not jammed, is much 
clearer than a short-wave signal. In Radio Farda’s case, a 
powerful transmitter from the Persian Gulf reaches all 
the regions of southern Iran during the day and even 
penetrates 200–250 kilometers inland—longer at night 
when the signal carries farther. Moreover, a medium-



Mehdi Khalaji � Through the Veil: The Role of Broadcasting in U.S. Public Diplomacy toward Iranians

�� Policy Focus #68

band frequency stays constant throughout the day, so lis-
teners know where to find the station on the dial. Short-
wave transmissions have to change frequencies every few 
hours because of the nature of short-wave physics, caus-
ing listeners difficulty in tuning in regularly.

Just at the time when the quality of news report-
ing needed to improve, RFE/RL was undergoing 
management problems and facing a reduction in its 
budget (after adjustment for inflation). This compli-
cated efforts to attract the necessary talent. The newly 
appointed president of RFE/RL faces some real chal-
lenges in these areas.

Radio Farda’s audience has not grown since 2004, 
when it reached 15 percent of the adult population fif-
teen years of age and older on a weekly basis. Although 
the regime’s jamming of its signal may play a role in this 
stagnation, the fact is that Radio Farda today has more 
competition and has changed very little since its incep-
tion. Little innovation has taken place as its format has 
lost its initial novelty. Despite substantial resources 
invested in the operation, Radio Farda’s impact is not 
strengthening, and stagnation carries the clear danger 
of decline over time. Why has its initial rate of success 
not continued?

Some of the reasons behind this failure stem from 
its dual management. Radio Farda is not one body that 
runs under a single centralized and harmonized man-
agement. Two-thirds of its team is employed by RFE/
RL in Prague, and one-third is employed by VOA in 
Washington, D.C. Radio Farda has two news directors, 
and the coordination between its two parts, which are 
based on different continents, was from the very begin-
ning one of the station’s toughest organizational chal-
lenges. Although the BBG tried to fill the gap by des-
ignating a coordinator, experience has shown that the 
coordinator does not have effective executive authority 
or real responsibility; he is unable to make the radio 
work as a unified and coordinated operation. The coor-
dinators have always been employees of RFE/RL; as 
such, they have never had effective authority over the 
VOA staff members or the ability to address important 
journalistic and policy issues.

A second major problem for Radio Farda, from 
the very beginning, has been recruiting qualified pro-

fessional broadcasters, or at least capable bilingual 
journalists. The accelerated launch of Radio Farda—
about one month in duration—left no time for seri-
ous recruitment; therefore, former staff members of 
Radio Azadi constituted the bulk of its initial team. 
But the problem was that Radio Azadi’s staff included 
few experienced journalists and broadcasters. The best 
Iranian broadcasters outside the country were working 
for the BBC, and they would hardly opt to join Radio 
Azadi, partly because they would not leave London for 
Prague back in 1998 when Azadi was being launched. 
Moreover, many were suspicious that the new radio 
station would have a propagandist agenda and did not 
want to be associated with it. Worries that the U.S. 
goal was “regime change” played a role in keeping some 
qualified candidates away from both Radio Azadi and 
later Radio Farda.

Journalists who left Iran many years ago and were 
disconnected from Iranian society generated problems 
for Radio Azadi as well as Radio Farda. To be sure, 
Radio Azadi and then Radio Farda in Prague tried 
to gradually increase their employee base by hiring 
younger journalists, particularly after the Iranian gov-
ernment shut down most reformist newspapers and 
caused many of their reporters to migrate to Europe. 
However, some of these people were not well trained 
as journalists in the Western meaning of the word. 

The Radio Farda VOA team in Washington, D.C., 
had more problems in hiring qualified journalists, 
especially at the beginning, when only a month’s time 
was available to form a team from scratch. Most of 
the people hired had no experience in journalism or 
broadcasting. Some of the young recruits spoke Per-
sian with an American accent, which seemed odd to 
the Iranian audience. 

RFE/RL tried to address the issue of journalistic 
competence through training, but the training sys-
tem seemed to be ineffective. Many of Radio Farda’s 
employees, whether in Prague or in Washington, 
could not effectively communicate in Persian and 
seemed unable to write a news or feature piece with-
out making grammatical or literary mistakes, or using 
pre-revolutionary or vulgar rhetoric and vocabulary. In 
addition, many had scant knowledge of world affairs 



Through the Veil: The Role of Broadcasting in U.S. Public Diplomacy toward Iranians� Mehdi Khalaji

The Washington Institute for Near East Policy� �

and limited knowledge of English, which complicated 
reporting on political and international issues. This 
difficulty was gradually addressed by English-language 
instruction, but training in English still did not help 
the Persian writing. Moreover, because of a lack of 
journalistic experience, many Radio Farda broadcast-
ers were unable to make practical use of what they 
learned in training. 

This is not to say that Radio Farda has no profes-
sional journalists or broadcasters on its staff. However, 
the majority of its staff members suffered from serious 
professional shortcomings. These limitations are high-
lighted by the fact that Radio Farda’s news is simply 
not as respected as that of the BBC.

Last but not least, Radio Farda suffers from con-
stant micromanagement by RFE/RL managers, who 
really know very little about Iran or the region and do 
not speak the language, yet routinely intervene in the 
station’s day-to-day management. This micromanage-
ment has been applied to other broadcast departments, 
where it caused discontent among staff members and 
directors and led to the departure of the directors of 
the Afghan section in 2004, the Persian and Uzbek 
sections in 2005, and the Tajik section in 2006. All 
these directors were successful and experienced in their 
jobs.

These organizational problems have resulted in a 
drop in program quality, daily errors in news coverage, 
and a lack of focus on the main mission, which is cov-
erage of events and developments in Iran. All these fac-
tors have recently led to much discussion and criticism 
by experts and active members of the American Iranian 
community.

Despite the difficulty of doing any survey inside 
Iran, some experts criticize the way that RFE/RL tries 
to obtain knowledge about the effects of Radio Farda 
on the Iranian audience through Inter Media. Inter 
Media, a polling organization, does not use effec-
tive mechanisms for covering all kinds of feedback 
on Radio Farda’s programs. Inter Media conducts 
its research on Iran through telephone surveys from 
abroad, which is the only possible way to do opinion 
research in Iran, but is not very reliable. Iranian citi-
zens would hardly trust a caller claiming to be from 

abroad who asks political and potentially dangerous 
questions. Therefore, many would provide answers that 
they think are politically safe—just in case the caller 
is not who he says he is. Furthermore, no information 
has been released from surveys to show what listeners 
think about the content of programs: Do they regard 
Radio Farda as an important source of news? How 
do they rate the news on Radio Farda compared with 
that on the BBC or Iranian government radio? Has lis-
tening to Radio Farda improved their opinion of the 
United States? If this information has been collected, 
it has not been made public. These are certainly among 
the important questions that need to be addressed and 
assessed.

Production and Content of Programs
Radio Farda achieved notable success in the begin-
ning, but then stagnated and, in terms of program 
quality and coverage of Iran, even regressed. The 
concept of offering entertainment programs together 
with news and analysis has its advantages. However, 
Radio Farda suffers from a number of shortcom-
ings; if they are prioritized, its effectiveness can reach 
a higher level. But these shortcomings cannot be 
resolved as long as unified, knowledgeable, and effec-
tive leadership is lacking.

Entertainment programs. The importance of Radio 
Farda’s entertainment programs cannot be underesti-
mated. First, Iran needs a constant news and entertain-
ment radio station without censorship. Uncensored 
entertainment is in itself a threat to fundamentalist 
regimes. Second, twenty-four-hour news/talk pro-
gramming would not appeal to a wide cross-section of 
the population, especially younger adults, who consti-
tute a great majority of Iran’s adult population. So far, 
Radio Farda has treated entertainment programs more 
as fillers than real entertainment. Instead, improve-
ments and innovations should be made in these pro-
grams to respond to the fast-changing generational 
tastes and needs of the Iranian population. 

At its inception, Radio Farda was a copy of Radio 
Sawa, but a more successful one. Although many Arab 
countries do not restrict popular music and have many 



Mehdi Khalaji � Through the Veil: The Role of Broadcasting in U.S. Public Diplomacy toward Iranians

10� Policy Focus #68

FM music radio stations, Iran has only one state radio 
network. The modern style, tone, and popular music of 
Farda were a real novelty for the Iranian people. 

According to RFE/RL officials, in the first six 
months of Radio Farda broadcasts, e-mails received 
daily from hundreds of listeners showed that they 
overwhelmingly wanted a wide selection of Iranian 
music rather than Western popular music. The Radio 
Farda music operation was very slow to respond to 
this demand, however, and even then made only a par-
tial response. For example, in 2003, some Prague staff 
members proposed establishing a special program to 
air underground Iranian music with a very modest 
budget. With only $10,000–$15,000 annually, Radio 
Farda could sponsor young underground bands in Iran 
to record original, unpublished music for the station, 
which would air on special weekly programs. This pro-
gram not only could have been a professional success 
for Radio Farda but also would seriously subvert the 
restrictive policies of the government. 

The proposal was submitted to higher RFE/RL 
management, but apparently no decisions were made. 
Today, a new radio station set up by the Dutch parlia-
ment is implementing the same project, and last year 
the station sponsored and aired a unique concert of 
ten Iranian underground bands in Europe. Thousands 
of students in Iran followed the concert online. The 
management of Radio Farda’s music operation likely 
opposed this proposal because it went against most of 
their established ideas about entertainment format.

Another desire of listeners was to not have auto-
mated music all day, but instead to have a live host who 
could communicate with them. This format would also 
provide the opportunity for including useful sociopo-
litical information and discussions within the enter-
tainment blocks—an effective tool for influencing 
public opinion in Iran. This suggestion was repeatedly 
brought to the attention of all higher management, 
with no results. In 2003–2005, budgetary reasons 
were cited, saying that hiring quality hosts to manage 
a live program would be expensive. However, now that 
Radio Farda is receiving new funds (from the $75 mil-
lion set aside for democracy promotion in Iran), focus-
ing on this change should be a top priority.

Radio Farda’s uniqueness as a station broadcasting 
popular music is also being eroded. In the past year, a 
number of new satellite television stations have begun 
broadcasting and are competing as Iranian MTVs. 
Some of them have their own online and satellite 
radio programs. These stations are based abroad, and 
their apolitical programming may even be able to build 
bridges with Iran, which could give them access to 
people and performers inside the country. In addition, 
the previously mentioned new Dutch station transmits 
music all day via short wave, satellite, and the internet, 
while the BBC is planning to launch television for Iran 
in 2008.

To face these challenges, some argue that Radio 
Farda must innovate and improve its entertainment 
segments. Continuing to broadcast automated music, 
which is not even fully representative of current Ira-
nian musical tastes, will lead to Farda’s gradual decline 
and loss of audience share. Yet, Radio Farda’s manage-
ment seemingly has not taken advantage of new fund-
ing to propose and implement necessary changes. The 
strict monopoly on decision making maintained by 
Farda’s current music director—who largely opposes 
change—and lack of overall leadership prevent these 
long overdue improvements from happening.

News and analysis programs. The news segments on 
Radio Farda are produced by about six different teams 
during twenty-four hours with different styles in writ-
ing, approaches to events, and, most importantly, dif-
ferent degrees of respect for the professional standards 
of news broadcasting—such as objectivity, balance, and 
impartiality. Some of Radio Farda’s Prague team mem-
bers are noticeably anti-American, which can be dis-
cerned from their language and the news they choose 
to produce. Some Washington team members are well 
known for their anti-Islamic stance, their opposition to 
the Iranian regime, and their sympathy for Mujahedin-
e Khalq, an Iranian opposition group, and they reflect 
their own political views in news production as well as 
feature segments.

Effective supervision of news at Radio Farda is not 
evident. A professional Iranian news expert who fol-
lowed Radio Farda’s news for two weeks could compile 



Through the Veil: The Role of Broadcasting in U.S. Public Diplomacy toward Iranians� Mehdi Khalaji

The Washington Institute for Near East Policy� 11

a long list of sloppy errors. According to Farda, Kim 
Jong Il met with Ahmadinezhad at the Havana gather-
ing of the nonaligned nations, when in fact Kim Jong Il 
did not go to Havana to attend the meeting. 

Furthermore, understanding the priority of events 
or news, their importance, and the reliability of news 
sources are problematic at Radio Farda. In 2006, for 
instance, twenty-eight hours after CNN aired an inter-
view with a shadowy insurgent group in Iraq, Radio 
Farda used it as its headline. No other news agency, 
including RFE/RL’s newsroom, had bothered to write 
a story based on that interview. In contrast, Radio 
Farda never tried to interview Anousheh Ansari, the 
first woman space tourist in September 2006. Mrs. 
Ansari’s space suit bore two flags, Iranian and Ameri-
can—a symbolic representative of the friendship 
between the two nations. Radio Farda could have eas-
ily sent a reporter to Kazakhstan to cover her historic 
space trip.

Iranian experts and journalists agree that many Ira-
nian radio listeners do not consider Radio Farda to be 
a reliable news radio station—anecdotal evidence to be 
sure, but no information is available from Radio Farda’s 
surveys about what they have found on this point. Rea-
son exists to believe that many Iranians prefer to listen 
to the BBC Persian programs for information about 
current affairs. Some in Iran see the news programs 
of Radio Farda as an odd mixture of shallow Ameri-
can propaganda, anti-Islamic positions, and even anti-
Americanism. 

Critics of Radio Farda argue, “Mostly gone is the 
‘ideas’ menu—history, culture, religion, economics, 
law, human rights, labor, business, critical thinking—
employed to great effect during the Cold War by its 
parent organization, Radio Free Europe Radio Liberty, 
whose intended listeners were critical elites and the 
populations that supported them.”2 Under the pressure 
of critics, Radio Farda has introduced some programs 
to analyze the news in depth and explain the various 
crises that the Islamic Republic of Iran faces, but those 

programs rarely attract a large audience. Part of the 
problem is that most of Farda’s broadcasters are unable 
to conduct roundtables or create feature segments or 
investigative series on what really matters to Iranian 
audiences. To have such programs, the station needs 
to form a research unit that gathers information and 
becomes knowledgeable about the subject matter. Far-
da’s current programs are not backed by research, and 
hosts are forced to choose topics and contributors in 
very limited time. Thus, the host is unable to conduct 
in-depth discussions with professional and provocative 
questions that challenge the participants. The fact that 
Radio Farda relies on short news segments means that 
adequate research is all the more important: the host 
needs to know the key questions to ask in the short 
time available and how to follow up if the answers are 
evasive or misleading. Furthermore, because every sec-
ond counts in these short segments, careful review by 
editors is essential to ensure that the right topics are 
being covered and that high professional standards 
are met. In short, the format Radio Farda uses means 
that its news programs need more resources and more 
supervision than did the old Radio Azadi, whereas in 
fact less has been available.

A review of Radio Farda’s programming on the 
nuclear crisis shows to what extent this station has failed 
to go beyond the news and produce enlightening feature 
segments with deep and nuanced explanatory analysis.3 
Also, the failure to make an effort to study the subject 
and ascertain appropriate contributors to the programs 
makes them very weak. Although many interviews 
and roundtables have been broadcast, most of them 
suffer from a lack of professional conduct, depth, and 
thoughtfulness. Sometimes Radio Farda has superficial 
or shallow programs that come through more as ideo-
logical propaganda rather than professional journalism. 
For instance, in a weekly roundtable on democracy and 
human rights conducted by the Washington team, Ira-
nian listeners are subject to sweeping, broad-based pro-
pagandist discourse about the Iranian regime’s violations 

2.	 S. Enders Wimbush, “Down with Music. Up with Ideas,” Weekly Standard 12, no. 14, December 12, 2006.
3.	 See Mehdi Khalaji, “Miscommunication between Iranian Society and the West on Iran’s Nuclear Program,” Policy Watch no. 1078 (Washington Institute 

for Near East Policy, February 10, 2006).



Mehdi Khalaji � Through the Veil: The Role of Broadcasting in U.S. Public Diplomacy toward Iranians

12� Policy Focus #68

of human rights rather than specific information about 
those violations. The absence of profound knowledge 
about human rights, Islam, regional affairs, and political 
science prevents some programs from influencing seri-
ous listeners—problems made all the worse when hosts 
lack impartiality. 

New website. In November 2006, Radio Farda 
launched its new website. The old website was mainly 
a place where a user could find the full or summarized 
versions of the radio programs and the audio archive of 
programs. Of course, it also offered live streaming or 
online radio.

The new website, with a completely new design, 
new staff, and a new editor, is trying to be an indepen-
dent medium that is more a partner of the radio station 
than its reflection. Therefore, the new website’s broad-
casting of live radio uses some program segments and 
audio clips from the radio but mostly attempts to edit 
the text, expand the news, and produce its own pro-
grams and segments that generate additional value. 

The old website suffered from unattractive design, 
at times lacked editorial judgment, and faced distor-
tion of what was broadcast on the radio by readjusting 
the prominence given to certain news in a way that was 
not intended by the radio piece’s editor. The propagan-
dist approach of the old website was often visible.

The concept of the new website is inspired by the 
Persian website of the BBC. Massih-Addin Sadr, pre-
sumably a web planner, published an article criticizing 
the design of Farda’s new website and described it as 
“an evident imitation of the BBC Persian website,” say-
ing the differences between them are very few.4 Indeed, 
a visitor to the website can immediately find the amaz-
ing similarity of Farda’s website to the most popular 
news website in Iran, BBC Persian. This similarity is 
not only confined to the design but also goes further 
to the titles of different sections or, more importantly, 
journalistic style. In terms of journalism, the new web-
site is more professional and less propagandist, but lack 
of creativity in various aspects has tarnished its reputa-

tion and damaged its credibility. Nevertheless, the new 
website is a positive step toward improvement com-
pared with the old one. According to its new editor, 
the number of visitors to Farda’s website has increased.

In sum, with a fivefold increase in its budget and a 
newly hired web team, more was expected from Farda’s 
uninspired web product, which can hardly compete 
with the BBC website it has tried to emulate. How-
ever, Farda’s website has made good progress in a short 
time in terms of producing some feature segments as 
well as news updates. 

Voice of America
Interviewing a dozen Iranian journalists as well as many 
ordinary citizens in Iran creates the impression that 
the Persian television arm of Voice of America is the 
most popular foreign Persian news television in Iran. 
In recent months, VOA Persian Television increased 
its broadcasting to four hours a day. By reducing the 
hours of VOA’s Persian radio to one hour, VOA trans-
ferred part of its radio personnel to television. Increas-
ing the budget for television has also allowed VOA to 
hire new employees. In the period of a few years, VOA 
succeeded in transforming an old-fashioned radio 
station that did not have the ability to compete with 
other Persian stations into a television station that pro-
fessionally broadcasts news, political, and cultural fea-
tures. VOA Persian Television is still developing some 
of its programs and recruiting more broadcasters. 

Compared to Radio Farda, VOA benefits from 
organizational consistency and efficiency that have 
tangible effects on its production. In terms of pro-
gram content, however, some important issues need 
attention. In 2008, BBC will launch its own Persian 
television network and certainly become a strong com-
petitor of VOA Persian Television. Improvement in 
planning would enable VOA to remain attractive to 
Iranian audiences around the world and maintain its 
current advantage. 

In general, the broadcasting staff of VOA television 
seems to be much more professional than Radio Farda’s 

4.	 Massih-Addin Sadr, “Ghalamandaz darbare-ye site-e jaded-e Radio Farda” (Notes on the new website of Radio Farda), Radio Zamaneh. Available online 
(www.radiozamaneh.com/morenews/2006/12/post_341.html).



Through the Veil: The Role of Broadcasting in U.S. Public Diplomacy toward Iranians� Mehdi Khalaji

The Washington Institute for Near East Policy� 13

staff. Yet it suffers from some old symptoms that an 
ordinary audience can easily notice. Too many of VOA 
Persian’s staff left Iran just after the revolution and 
never experienced the fundamental social and cultural 
changes that have since occurred in Iranian society. 
They are in some ways disconnected from the coun-
try and unable to understand the generational devel-
opments and shifts. They also use a great deal of out-
dated, pre-revolutionary Persian-language expressions 
and sometimes ignore the very important nuances of 
words in the news and features programs. For instance, 
in mentioning the Islamic Republic of Iran, they fre-
quently use the term “Islamic regime,” which has a 
pejorative connotation in Persian and evinces the hos-
tility of the speaker toward the Iranian government. 
This problem is a hindrance to smooth communication 
with viewers who are the recipients of America’s mes-
sage. Some older staff members who were employees of 
the pre-revolutionary Iranian state television and radio 
are used to an older school of broadcast journalism. 
Long interviews, verbosity, slowness in speech, use of 
archaic words, and excessively complimentary language 
to those being interviewed are some of the features 
of old-fashioned journalism. Unfortunately, VOA is 
still recruiting such broadcasters. In addition, some 
younger journalists have lived in the United States for a 
long time and lack Persian literature and writing skills; 
however, there are some who do use vocabulary appro-
priate for communication with Iranian youth.

Another crucial problem for VOA is the lack of 
objectivity and impartiality in some news programs. 
Some VOA employees have clear political affiliations 
to Iranian royalist opposition groups or others. They 
do not hesitate to reflect upon their political views, 
which can put the station at risk of appearing similar 
to the unprofessional opposition television stations in 
Los Angeles. These journalists do not seem to be able 
to distinguish between journalism and propaganda. 
They try to use VOA as a tool for sending specific 
political messages to the audience, which can lead to 
their repulsion.

This problem manifests itself in many ways. VOA’s 
news programs, including 7 o’clock, News Talk, News 
and Views, and Roundtable With You, regularly host 

people who instead of being experts are members of 
opposition groups. Instead of using experts to speak 
objectively to the media in appropriate, polished, polit-
ical language, VOA programs use many activists who 
co-opt the television or radio program as a medium for 
publicizing ideologies to Iranians—to provoke, invite, 
mobilize, or organize them in their favor. Not only 
does the VOA television station play host to them as 
knowledgeable guests, but rarely do the anchors or pre-
senters challenge their views or statements. This format 
may erroneously suggest to the audience that the U.S. 
administration is advocating certain political tenden-
cies. Compounding the problem of VOA’s reliance on 
poorly informed political activists as experts, VOA 
turns frequently to the same people for their com-
ments on many issues about which their knowledge 
sometimes seems superficial. By contrast, VOA does 
not use many of the best-informed and best-known 
Persian-speaking experts on Iranian affairs or interna-
tional issues. 

One example of its disrespect for the professional 
standards of journalism was VOA’s interview with 
Abdul-Malik Riggi, head of the Jondollah armed group 
in Sistan, a southeastern Iranian province. Accord-
ing to its leader, this group smuggles opium and other 
elicit drugs from Pakistan and Afghanistan, as well as 
lays claim to countless hostage abductions and terror-
ist attacks on police officers and civilians. On April 1, 
VOA Persian Television interviewed him graciously 
and treated him as a political activist, showing his pic-
ture on the screen and introducing him as “the leader 
for the movement of the Iranian people’s resistance”—
the name the group recently adopted but which is 
largely unknown to Iranians, leading to numerous Ira-
nian media reports that this title had been bestowed 
upon him by VOA. Additionally, on a show that 
would ideally offer contrasting opinions to debate, the 
other guest, Manouchehr Ganji, a member of the pre-
revolutionary regime, addressed Riggi by saying, “we 
feel solidarity with you.”

Meanwhile, ABC News reported that the U.S. 
Central Intelligence Agency (CIA) hired a Pakistani 
gang to carry out terrorist operations inside Iran. The 
ABC report described the gang as being formerly 



Mehdi Khalaji � Through the Veil: The Role of Broadcasting in U.S. Public Diplomacy toward Iranians

14� Policy Focus #68

called Jondollah, including members of Baluch tribes 
and being led by Abdul-Malik Riggi. In the context 
of the ABC News report, the VOA’s interview with 
Riggi could easily suggest U.S. political and military 
support for the Jondollah group. In the wake of the 
interview, VOA Persian Television received a great 
deal of negative feedback from an outraged Iranian 
audience. Persian blogs, websites, and Iranian news-
papers gave much publicity to the interview, which 
was bitterly condemned. The Iranian foreign min-
istry was able to take advantage of the interview to 
denounce VOA.

Additional evidence of VOA’s lack of impartiality 
can be found in the station’s numerous interviews with 
Farah Pahlavi, former queen of Iran, and her son Reza 
Pahlavi. Farah, for example, often criticized the cur-
rent regime in her frequent VOA interviews, but she 
was never challenged regarding issues that precipitated 
the shah’s ouster, particularly his regime’s treatment of 
human rights and democratic principles. The station’s 
numerous interviews with Reza have shown similar 
problems. In Iran, like many European countries, at 
the beginning of every year (Nowrooz) high-rank-
ing officials send greetings to the public that contain 
political statements. On the first day of the Iranian 
New Year, Iranian television has traditionally hosted 
the country’s leader, who presents his New Year’s mes-
sage, similar to what is done in many continental Euro-
pean countries. On March 21, 2007 (the first day of 
the Iranian calendar), VOA hosted Reza Pahlavi on its 
one-hour program 7 o’clock. This program is designed 
to host three guests and conduct a debate between 
them. Reza Pahlavi, however, appeared without any 
other guests, while the interviewer frequently asked 
him about his message for the New Year and treated 
him like an official, not a political activist. Referring to 
him as “prince,” the interviewer did not contest any of 
his ideas or statements. This kind of interview in such a 
context may suggest to Iranian audiences that the U.S. 
government is promoting a return of the monarchy in 
Iran. In fact, many programs on VOA Persian Televi-

sion could lead its Iranian audience to believe that the 
United States officially supports the pre-revolutionary 
royal family and grants it a privileged platform for its 
promotion.

Examples of the inappropriate use of experts 
include Amin Movahhedi, an unknown figure who 
was interviewed by VOA twice on the same day on 
two different subjects.5 VOA introduced him as a 
journalist and human rights activist who recently left 
Iran, but did not mention for which media or human 
rights organizations he worked. Nor did he offer 
objective analysis or reliable information. To promote 
democracy and human rights in Iran, VOA has to 
enhance the voice of Iranian democrats and human 
rights activists, whether as part of opposition groups 
or as individuals, but these presentations should 
respect journalistic principles and professional crite-
ria as well as the Iranian political context.

By increasing program time, VOA recently 
attempted to produce segments deserving of com-
mendation that provided in-depth news analysis and 
helped the audience better understand the battle of 
ideas behind current affairs. These segments need 
special supervision to make sure that they use impar-
tial, objective, and contemporary language and host a 
diverse group of experts. The techniques of conducting 
interviews and roundtables also need improvement.

Shabahang is a one-hour program devoted mostly 
to cultural issues, with some entertainment segments. 
The program claims to be very successful in attracting a 
young audience; however, compared with Iranian state 
television, it is less colorful. The state television offers 
a variety of voices and treats more diverse cultural sub-
jects that cover most of the audience’s concerns and 
interests. Having a very small group for production as 
well as lack of correspondents in different places along 
with a poor archive are the main obstacles prevent-
ing Shabahang from becoming a professional enter-
tainment segment. In addition to its brilliant young 
anchor, this program needs a research team consisting 
of experts and journalists. 

5.	 Available online (www.voanews.com/persian/2007-02-01-voa23.cfm and www.voanews.com/persian/2007-02-01-voa22.cfm).



Through the Veil: The Role of Broadcasting in U.S. Public Diplomacy toward Iranians� Mehdi Khalaji

The Washington Institute for Near East Policy� 15

Lastly, what an observer finds encouraging in VOA 
are some changes in management and the injection of 
new blood by recruiting some journalists who only 
recently left Iran. Continuing this policy may lead to 
more desirable adjustment and improvement. 

State Department’s Persian Website 
The State Department has added a Persian-language 
site to the websites it provides in world languages.6 
Colin Powell, the former secretary of state, hoped in 
his inaugural message to the Iranian people that they 
would “look upon this website as a gesture of [the U.S.] 
friendship [to Iranian people]” and “find this website 
to be a useful source of information about the United 
States and about U.S. policy toward Iran.”7 Most visi-
tors to this website seem to be seeking information 
about visas and other practical matters; only a few of 
them are looking at it as a source of information about 
U.S. policy. The absence of any link to it in Iranian Per-
sian news and political websites reduces its usefulness 
for Iranian internet users. 

The news pieces on the State Department’s Persian 
website are not produced in Persian but are translated 
from the department’s English website. While this can-

6.	 http://persian.usinfo.state.gov/. 
7.	 Available on (www.state.gov/secretary/former/powell/remarks/2003/20562.htm).
8.	 http://persian.usinfo.state.gov/index/topics/topic_listing_dhr/020507_tr_Killing_of_Turkish_Journalist_Termed_Assault_on_Free_Expression.html.

not be considered a negative point in itself, the deeply 
regretful reality is that the translators lack basic knowl-
edge of the Persian language. An ordinary Iranian 
reviewing the website can hardly believe that it is run 
by the State Department of the United States because 
the translated pieces are very rarely correct, understand-
able, or in accordance with the contemporary vocabu-
lary and taste of Persian-language speakers. Giving an 
example may show the level of negligence and ignorance 
of the editors and translators of the website. On Janu-
ary 26, 2007, Iranian visitors of the website faced the 
“Persian” translation of the equivalent of this headline: 
“Mass murder of the Turkish editor is read as raping the 
freedom of expression.”8 The original English headline 
read: “Killing of Turkish Editor Termed Assault on Free 
Expression.” One among many extremely embarrassing 
incorrect translations, this and other translated pieces 
do not make any sense in Persian. 

This problem seems to be the easiest to fix. If the 
Persian website of the State Department wants to con-
fine itself to the translation of English pieces without 
adding any value by producing pieces in Persian, it 
should at least hire professional translators who know 
the contemporary Persian language. 



16� Policy Focus #68

Eu  r o p e a n s  h av e  a  l o n g�  history of conduct-
ing public diplomacy toward Iran and maintaining 
Persian-language broadcasts.1 Persian DW in Germany 
is acclaimed as the oldest Persian radio station outside 
Iran, in existence since the first half of the twentieth 
century. BBC Persian radio began broadcasting more 
than six decades ago. The Persian section of Radio 
France Internationale was launched about fourteen 
years ago.

The most popular foreign Persian radio station is 
still Radio BBC. Many scholars of the contemporary 
history of Iran believe that the BBC Persian service 
played a substantial role during the 1979 revolution as 
a bridge of ideas between the revolutionaries and the 
people of Iran. In terms of journalistic style, BBC is 
considered a pioneer. Especially after the revolution, it 
started to expand its team and change its program from 
mere translations of English reports and news prepared 
by the BBC World Service to creative production in 
Persian on topics of interest and relevance to audiences 
in Iran.

In recent years, particularly due to political pres-
sures by Iranian authorities on journalists, the BBC 
Persian section has hired a relatively large number of 
those journalists and expanded both its radio and 
online teams. The BBC Persian radio station pro-
duces six daily hours of programs with about fifty staff 
members (Radio Farda’s Prague team is less than thirty 
broadcasters, and the Washington team is about ten). 
The BBC Persian online site, which is the most popu-
lar Persian news website, has about thirty staff mem-
bers (Farda’s new website staff numbers six journalists). 
BBC Persian is trying to expand its programming and 
launch a television station in 2008.

The budget of BBC foreign broadcasts is govern-
ment provided, but, as BBC officials insist, the British 

government does not intervene in the content of pro-
grams or impose a specific mission for it. This policy 
leaves the broadcasting corporation almost indepen-
dent. BBC’s highly respected journalistic standards 
are applied in the Persian service as part of a larger 
organizational and professional framework, but the 
Persian service is not necessarily journalistically equal 
to some of the other language services or the BBC 
World Service. In theory, BBC Persian is required to 
meet BBC’s rules, but in practice, due to lack of expe-
rience and competence among some Iranian journal-
ists, the Persian service sometimes fails to meet the 
journalistic standards that BBC expects. Quick expan-
sion of programming and concomitant new hiring in 
large numbers are the main reasons behind this fail-
ure. Compared with ten years ago, more than half of 
the new generation of journalists in the Persian service 
significantly lack journalistic professionalism and have 
a very weak background in communication skills and 
political knowledge of Iran or international affairs. 
For those reasons, despite the expansion of program-
ming, BBC Persian cannot claim the same reputation 
it had earlier. In terms of news programs, however, 
it is still regarded as the most reliable, objective, and 
least partial source among foreign Persian media that 
is still able to attract Iranian elite and mass audiences, 
although in recent years its audience has decreased 
markedly. Emergence of new media accounts for some 
of the audience loss. 

Persian RFI and Persian DW both suffer from old-
fashioned journalism. Most of the staff members of 
both radio stations left Iran many years ago, and many 
of them have become disconnected from contempo-
rary Iranian culture, language, and some aspects of 
fast-changing political and social realities. In general, 
the Persian broadcasts of Radio France Internatio-

1.	 Unlike Americans, Europeans benefit from a very old tradition of Orientalism. For instance, Iranian studies as an academic major started in Europe as 
early as the nineteenth century. The tradition of Orientalism had certain determining effects on the European vision of the Middle East, including Iran, 
that were reflected in European diplomacy in the region. Unfortunately, the effects of European Orientalism on specific European public diplomacy 
toward Iran has not yet been studied. 

European Public Diplomacy toward Iran



Through the Veil: The Role of Broadcasting in U.S. Public Diplomacy toward Iranians� Mehdi Khalaji

The Washington Institute for Near East Policy� 17

nale, with a daily one-hour program and about ten 
staff members, do not even try to compete with other 
media in news programming. French Persian radio is 
considered to be the second-most popular station out-
side Iran that addresses Iranian elites through its politi-
cal analysis, discussions, and cultural programs. RFI 
has a Persian website that is professionally weak and 
does not contain significant content. Persian DW in 
Bonn, with two hours of programming daily, is trying 
both to expand its radio programs and to launch a new 
website. Unlike Persian RFI, in recent years Persian 
DW has become more flexible; it is trying to produce 
more original programming and reduce its dependence 
on translation of German materials. Along with news 
programs, Persian DW is trying to focus on human 
rights and civil society aspects of Iranian affairs. It is 
also trying also to rejuvenate its personnel and inject 
new blood by hiring new journalists. 

One feature shared by RFI, DW, and BBC is that 
all three try to be as independent from the current 
policy of their own governments as possible and 
reflect the different aspects of politics in their coun-
tries. They also attempt to introduce the culture of 
their countries to Iranians and act as a cultural bridge 
between Iran and Europe. 

Several other governments broadcast to Iran, 
including: Russia, for two hours per day;2 China, for 

one and a half hours per day;3 Israel, for one hour and 
twenty-five minutes five days a week and one hour on 
Fridays and Saturdays;4 and Japan, for twenty minutes 
per day.5 But lack of professionalism and the limits of 
what they invest in these stations make them unable 
to reach Iranian audiences in any significant numbers. 
Most of these radio stations attempt to promote their 
own culture through language training for the Iranian 
audience and by broadcasting feature segments on lit-
erature, art, social customs, and events. On most of 
these radio stations, the news programs mainly focus 
on their own countries and their relations with Iran. 

Among foreign state-sponsored Persian radio sta-
tions, Radio Israel is perhaps one of the journalistically 
poorer examples, using biased subjective language 
in news segments, analytically weak commentaries, 
and an old-fashioned journalistic tone and style. In 
addition, its entertainment programming fails to sat-
isfy the taste of Iran’s young generation; it is mostly 
nostalgic, pleasing Iranians who left the country long 
ago. The target audience of Israeli Persian radio seems 
to be Iranian Jews inside Israel who want to keep 
their connection to Iran and Persian language rather 
than Iranians who live in Iran. Furthermore, a lack of 
well-researched programs and professional cultural 
segments prevent this station from reaching educated 
Iranians and intellectuals in Iran.

2.	 Available online (www.ruvr.ru/index.php?lng=per).
3.	 Available online (http://persian.cri.cn/).
4.	 Available online (www.radis.org/).
5.	 Available online (www.nhk.or.jp/nhkworld/persian/index.html).



18� Policy Focus #68

S i n c e  t h e  b e g i n n i n g�  of Iran’s Islamic Revolu-
tion, many opposition groups, such as the Mujahedin-
e Khalq and royalists, as well as other individuals with 
or without affiliation to specific political parties have 
launched television and radio stations. In the United 
States alone (mostly in Los Angeles), more than twenty 
Persian television and radio stations now broadcast 
programs for Iran through satellite. Even in Europe, a 
few Persian television and radio stations target Iranian 
audiences within and outside Iran. 

Private radio stations are mostly political, but pri-
vate television stations have mostly devoted themselves 
to entertainment, like the Tapesh and Rangarang chan-
nels. News programs and non-entertainment features 
on those stations are usually very unprofessional. Over-
all, none of them respect journalistic standards in news 
broadcasting and reporting. Most managers of these 
stations seem to have a different concept of media 
than what is accepted in modern journalism. Most of 
them use harsh language and an aggressive style, resem-
bling emotional personal attacks against the Iranian 
regime. Some of these television stations are run by a 
single host, like Hakha (a nickname that he has chosen 
for himself ), who is widely mocked by Iranian politi-
cal activists and journalists for his prophecy about the 

fall of the Iranian government, giving exact dates many 
times. Some people like Behrooz Soor Esrafil or Reza 
Fazeli, who run political shows on Pars television, are 
well known for their inappropriate language and lack 
of knowledge about Iranian and international affairs. 

Moreover, political programs on those radio and 
television stations can sometimes go on for hours non-
stop as one-man shows attracting only a small minor-
ity of the Iranian audience. Their targets in Iran con-
sist mostly of elements of the monarchical regime that 
still like pre-revolutionary media figures or find some 
consolation in hearing harsh and non-journalistic criti-
cism of the current Iranian regime. Obviously, each sta-
tion has its own way of attracting its target audience. 
For instance, the Mujahedin’s radio and television are 
attractive to people who sympathize with the organi-
zation. Some journalists in Iran claim that the Iranian 
government does not bother to jam the Los Ange-
les–based television and radio stations, arguing that 
their journalistic style does not harm the government 
but instead helps it support its claim that government 
opposition abroad fails to understand the facts of Ira-
nian society. Almost all of these stations use pre-revo-
lutionary language and cannot attract Iranian youth 
with their political shows. 

Private Persian Media outside Iran



The Washington Institute for Near East Policy� 19

T h e  U n i t e d  St at e s�  must become more effective 
at reaching Iranians if it hopes to spread its founding 
political values, promote democracy and human rights, 
seriously combat terrorism and violence, and, finally, 
repair its image and defeat grassroots anti-Americanism. 
Doing so will require Washington to fundamentally 
review—and urgently reconsruct—its public diplo-
macy toward Iran. Many motivations and reasons for 
misunderstanding exist between America and Iran. The 
U.S. government can prevent its public diplomacy from 
being added to the list of those reasons by ensuring that 
it serves American interests rather than those of funda-
mentalists in the region. 

While the mechanisms for improving public diplo-
macy are not sophisticated in theory, they may seem hard 
in practice because they require making fundamental 
decisions, overcoming political differences over domestic 
issues, and respecting the national interest of America as 
well as the goal of democracy in the region. 

Besides the problems in the BBG, the main needs of 
both Radio Farda and VOA are strengthening manage-
ment—including editorial control and training—and 
providing adequate research units for their political news 
segments. Only more careful attention to these problems 
will allow the stations to live up to their potential to influ-
ence the Iranian people by offering accurate information 
and knowledgeable debates. If the American government 
wants to avoid the accusation of propaganda in its public 
diplomacy, it has to expect Radio Farda’s and VOA’s Per-
sian television to meet journalism’s highest professional 
standards. Much of the problem of inappropriate politi-
cal content seems to stem from poor training and poor 
supervision rather than a political agenda imposed by the 
top management. That said, the BBG should avoid micro-
managing program content, which can give the appear-
ance that the broadcasters are being asked to support the 
specific foreign policy of a particular administration. The 
BBG has an important role in insisting on better manage-
ment; that is where it should concentrate its efforts.

Another priority should be to increase news coverage 
and analysis of issues related to human rights, democracy, 

civil society, and nongovernmental organizations—all ele-
ments that justify U.S. government spending of national 
capital on television and radio programming for foreign 
audiences. U.S. Persian media would benefit by covering 
issues that are usually censored by the Iranian government 
rather than items such as Radio Farda’s daily sports pro-
gram—unlike most subjects, sports programming is sub-
ject to only minimal censorship.

If Radio Farda aims to increase its audience and influ-
ence on the Iranian people, a unified management is 
required; that is, one that is not split between Prague 
and Washington. Thereafter, a stringent evaluation of its 
broadcasters should take place. Many of its staff may need 
to be replaced. That step, along with effective journalism 
training, can help Radio Farda repair itself and fulfill its 
potential to become the first twenty-four-hour news/
music foreign Persian station with a broad audience in 
Iran. Furthermore, the financial support for FM transmis-
sion would be a revolutionary achievement that would do 
much to help gain a larger Iranian audience.

VOA Persian Television is a reasonable organization 
in terms of unified management, but it needs a fresh, 
knowledgeable editor who can devote his or her efforts 
to reconstructing the body of the organization by hir-
ing professional broadcasters and retiring superannuated 
staff. VOA also vitally needs to train its staff to respect 
journalistic standards and to distinguish between propa-
ganda and independent, objective television that serves 
American interests. 

Finally, the United States will undermine its stand-
ing with the Iranian people were it to financially sup-
port private Iranian media of the sort now broadcasting 
from Los Angeles. Besides the fact that existing nongov-
ernmental Persian radio and television stations outside 
Iran do not meet minimum standards of journalism, 
they have their own agendas which do not necessarily 
match U.S. interests. Almost all of them are against the 
Iranian regime, but they do not necessarily support a 
democratic alternative. Offering money to support them 
will damage the image of the United States without serv-
ing its interests.

Conclusion



Executive Committee

President
Howard P. Berkowitz

Chairman
Fred S. Lafer

Chairman Emeritus
Michael Stein

Founding President 
Barbi Weinberg

Senior Vice Presidents
Bernard Leventhal
James Schreiber

Vice Presidents
Charles Adler
Benjamin Breslauer
Walter P. Stern

Secretary
Richard S. Abramson

Treasurer
Martin J. Gross

Committee Members
Richard Borow
Maurice Deane, emeritus
Gerald Friedman
Robert Fromer 
Roger Hertog
Peter Lowy
Daniel Mintz
Fred Schwartz

Dimitri Sogoloff
Merryl Tisch
Gary Wexler

Next Generation Leadership Council
Jeffrey Abrams
Tony Beyer
David Eigen
Adam Herz
Daniel Mintz, co-chairman
Dimitri Sogoloff, co-chairman
Jonathan Torop

Board of Advisors

Warren Christopher
Lawrence S. Eagleburger
Alexander Haig
Max M. Kampelman
Samuel W. Lewis
Edward Luttwak
Michael Mandelbaum
Robert C. McFarlane
Martin Peretz
Richard Perle
James Roche
George P. Shultz
Paul Wolfowitz*
R. James Woolsey
Mortimer Zuckerman

In Memoriam 
Jeane Kirkpatrick 
Eugene V. Rostow

*resigned upon entry to government service, 2001

The Washington Institute for Near East Policy





1828 L Street N.W., Suite 1050  n  Washington, DC 20036  n  www.washingtoninstitute.org


